40 SJ-jobb bort i Norrköping
NORRKÖPINGSom om inte Norrköping redan var drabbat av neddragningar och besparingar landar nu ett nytt besparingshot. Den här gången gäller det all personal inom SJ i Norrköping. Östergötlands tre stationeringsorter ska reduceras till en i Linköping.I Norrköping berörs 40 anställda.
- Vi kommer nu inom SEKO SJ att granska siffrorna som lagts fram av konsulter. Visst kanske vi kan påverka detaljer men i det stora hela tror jag inte att vi kan göra något, förklarar Tomas Hedman, lokförare i Norrköping och ordförande för den lokal SEKO avdelningen i Östergötland.
Beskedet från SJ är en precisering av det varsel av 700 anställda som SJ lade fram i maj. Neddragningen är en del i det sparprogram som ska förbättra SJ:s resultat med cirka 700 miljoner kronor under tre år, enligt ett pressmeddelande från bolaget. Men neddragningarna i Norrköping och Mjölby ska inte påverka tågtrafiken.
- Visst kommer folk att bli uppsagda men det är den enda negativa effekten av samordningen. Tågtrafiken ska fungera som tidigare, förklarade Mats Wilhelmsson, direktör för division Regionaltrafik.
Men Tomas Hedman är övertygad om att det nya förslaget kommer att påverka trafiken. Vissa perioder som till exempel sommartid kommer det att dras ner på antalet turer och mindre tåg kommer endast att vara bemannande med en lokförare.
<b>Säkerheten försvinner</b>
- Det kommer att resultera i att den inre säkerhet vi alltid kunnat skryta med kommer att försvinna. Vad händer om någon blir sjuk eller om det blir bråk? Då måste ju någon knacka på hos lokföraren.
Den 23 september kommer förhandlingarna mellan SJ och den fackliga organisationen SEKO SJ att inledas. Fram till dess kommer SEKO SJ att granska de siffror som bolagets konsulter lagt fram. Tomas Hedman förklarar att frågorna kring förslaget är många.
- Det är inte underbyggt ordentligt. Många konsekvenser har man inte tagit med i beräkningen, säger han.
Anledningen till den stora neddragningen tror han bland annat beror på att första klass resenärerna under det senare året börjat åka andra klass. Detta ger ekonomiska effekter som ledningen nu måste rätta till.
- Man går nu mer in för att rikta sig mot de kunderna som har pengar och inte som tidigare till barnfamiljer. Och det är oerhört tråkigt, konstaterar Tomas Hedman.
För Norrköpings del innebär förslaget att flera inom SJ kommer att varslas. Av de drygt 40 anställda i Norrköping kommer bara några att förflyttas till Linköping.
- Det är också tråkigt att Linköping som har en yngre kår ska få ta över. De flesta lokförarna i Norrköping har funnits här sedan 20 år tillbaka medan kåren i Linköping i bara 10 år, beklagar Tomas Hedman.
Stämningen på SJ i Norrköping var igår dyster. Många tror att förslagen kommer att genomföras.
- Från början var SJ folkets järnväg men så är det inte längre, konstaterar Tomas Hedman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!