40 års väntan är över

- Det är klart, att det känns väldigt bra. Jag har ju också varit med och agerat för det här. Säger Lennart Molin och blickar mot spårvägsrälsen där den, nylagd och fin, rundar Silverringen för att nå sin vändplats vid Kvarnberget.Lennart har fått vänta ett tag på det här - bott i Navestad som han gjort alltsedan 1970, från det att området var nytt.

I 40 år har han fått vänta. Men nu har gamle Navestadsbon Lennart Molin omsider fått ut spårvägen, som han rentav har demonstrerat för. Här vid vändplatsen i anslutning till Kvarnberget.

I 40 år har han fått vänta. Men nu har gamle Navestadsbon Lennart Molin omsider fått ut spårvägen, som han rentav har demonstrerat för. Här vid vändplatsen i anslutning till Kvarnberget.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2011-09-03 03:00

Som gammal Norrköpingsbo kan man inte annat än glatt spärra upp ögonen vid åsynen av denna nya värld, som nu tagit form. Där spårvägen dragits vidare från nuvarande ändhållplatsen vid Trumpetaregatan för att, korsande Navestadsgatan, till en början fortsätta längs med atriumområdet.

Bara att se dubbelspåret avteckna sig mot Navestads ringar i bakgrunden är en skön syn. Och därbortom, där Åselstadsgatan och Långdansgatan möts, återfinns linjens nya ändpunkt. Där man står vid vändplatsen känns det som att ha hamnat i rena rama framtiden.

Men till slut har den alltså blivit av, den förlängning av spårvägen som det i varje fall talats om ända sedan Navestads själva tillblivelse för lite mer än 40 år sedan.

Då var det nära
Visst, genom åren har det varit både från och till. Närmast förverkligande var det väl år 1991, när socialdemokraterna rentav gick till val på att bygga ut spårvägen.

Men sedan de borgerliga, för första och enda gången sedan allmänna rösträttens införande, tagit hem valet lades spårväg Navestad på is.

I alla år har Lennart Molin bott kvar i Navestad, och allsidigt därtill - inte bara i både Guldringen och Silverringen, utan även i atriumområdet. Det är bara Kvarnberget, som han inte har provat på.

Han noterar att sträckningen till slut blev lite annorlunda än vad som från början var tänkt. Så till exempel kommer ju spårvagnarna inte att ta någon sväng in mot Navestads Centrum. I stället blir hållplatsen nu ute vid gatan, som kommer att smalnas av till 6,5 meter.

En stadsgata
Likaväl som Hagebygatan tänks också Navestadsgatan med tiden kunna ges karaktär av stadsgata, från att ha varit en genomfartsgata till förorten.

- Ja, och sen diskuteras det ju att förlänga spårvägen till Ensjön och Söderköping, säger Lennart Molin.

Och vad tror du om det?

- I Åselstad och Ensjön är nog underlaget för litet. Men Söderköping kan säkert vara okej, då skulle man kunna spara in på annan trafik. Fast då måste förstås Söderköpings kommun också vara med och betala.

Politiskt aktiv var han i många år, bland annat som ordförande i Södra kommundelsnämnden där Navestad ingick. Numera har han, snart 75, trappat ner men har uppdrag i PRO.

Cyklar mest
Och som sagt, spårväg gillar han. Fast han kanske inte kommer att använda sig så väldigt mycket av den.

- Nej, jag cyklar för det mesta. Men till vintern kan det ju vara bra att ha spårvagnen, säger Lennart Molin.

Fredagen den 21 oktober kommer denna nya, avslutande sträckning att invigas. Det sker då på dagen ett år efter invigningen av linjen till Hageby.

Fullt utbyggd omfattar linje 2 mellan Fridvalla och Kvarnberget 13,4 kilometer, från stadens ena utkant över till den andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om