Det är vid öppning och stängning som kanalbron i Norsholm har felat. I bland hänger bron upp sig i vidöppet läge över kanalen och vägrar att gå igen, och i bland stängs den nästan. I båda fallen får biltrafik ledas om.
- Vi är inte så glada över den där bron, sammanfattar Malin Thell, trafikinformatör på Östgötatrafiken. Hon har den senaste tiden fått leda om trafiken för bussresenärer mellan Norsholm och Norrköping. Tre busslinjer har påverkats, och fått en omdirigerad rutt på väg 215.
För många är det oklart vem som egentligen är ansvarig för driften av bron. Kanalbolaget styr och manövrerar brons öppning och stängning, men det är Trafikverket som är ansvariga för drift och underhåll.
- Vi kan meddela att vi tillsatt 3,5 miljoner kronor för en upprustning av bron i september och oktober månad. Därefter hoppas vi att brons kapacitet ska öka och att den ska fungera helt felfritt, berättar pressinformatör Henrik Christmar på Trafikverket.
En strulande domkraft och ett undermåligt styrsystem har varit orsak till problemen.
Det är Motala verkstad som kommer att få i uppdrag att utföra upprustningen.
- När allt är klart ska bron börja göra fler öppningar och stängningar per dag, och vi planerar också att flytta på en del busshållsplatser.
Eftersom det är under sommarmånaderna som båtturismen längs Göta Kanal är som intensivast är det också framåt nästa sommar som den då nyrustade bron kommer att sättas på sitt första eldprov.