32 bussar bort när Connex tar över kollektivtrafiken
Totalt försvinner 32 bussar när Connex tar över kollektivtrafiken i Norrköping. Men kommunals representanter är trots det mycket nöjda med det nya samarbetet. - Hur neddragningarna påverkar förarna kan vi inte säga idag. Ett nytt bussbranschavtal gör att vi behöver fler för färre linjer, dessutom blir det många naturliga avgångar, förklarar Bo Carlsson, affärsområdeschef för Connex östra område.
Landsbygdstrafiken drabbad
Norrköpings tätortstrafik kommer efter neddragningar att bestå av 16 biogasbussar, 9 ledvagnar (dragspelsbuss) och 12 spårvagnar. Det är en neddragning med 12 bussar och en spårvagn. Totalt finns idag 50 bussar och spårvagnar och till sommaren blir det bara 37 kvar.
- Det innebär en helt annan kollektivtrafik helt klart. Men vi försöker ta där det är liten trafik. Var det blir vet vi inte idag, säger Bo Carlsson.
Men allra värst drabbas landsbygdstrafiken. 14 turer färre blir en 40 procentig neddragning. Det innebär att till exempel buss 511 mellan Söderköping och Linköping kommer att försvinna och eventuellt ersättas med skolbuss där det behövs. I Finspång halveras tätortstrafiken från två bussar till en buss och de 17 länsortsvagnar som finns idag blir 13.
<B>Kan inget lova</B>
Hur neddragningarna kommer att påverka förarna är ännu oklart. Naturliga avgångar tillsammans med ett nytt bussbranschavtal resulterar i en förhoppning om att få förare tvingas lämna sina jobb.
- Men jag kan inte lova någonting idag. Just nu tittar vi på den preliminära beställningen från Östgötatrafiken och vårt eget personliga behov. Men jag tror inte att det blir så stora avgångar, förklarar Bo Carlsson.
Det nya bussbranschavtalet som träder i kraft i samband med bytet av entreprenör innebär bland annat att alla förare på kollektivtrafiken går under samma avtal oavsett bolag.
- Vi har jobbat länge för ett sådant här avtal och trodde inte att det skulle genomföras förrän om tio år så vi är mycket nöjda, ler Jörgen Johansson, facklig representant från Kommunal.
Det nya avtalet innebär också att det behövs fler förare till samma antal timmar. Arbetstiden mellan tio på kvällen och sex på morgonen uppräknas med tio minuter per timme. Och uppehållstiden mellan delade arbetspassen ger tio minuter per timme som arbetstid.
- Det innebär att förarna arbetar färre timmar trots att det blir samma arbetstid. Det är ett system som är helt nytt, konstaterar Mattias Näsström, personalman på Connex affärsområde Öst.
- Det är ett väldigt framsteg, konstaterar Jörgen Johansson.
För att skapa så lite oro bland förarna som möjligt har man en ambition att arbetet med beställningarna ska gå fort. I slutet av december hoppas man att det ska vara klart hur många som behöver gå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!