Sparsamheten och att inte ta överilade ekonomiska beslut fick han med sig hemifrån. Det är egenskaper som han har stor nytta av i arbetet som konsumentvägledare.
Med andra ord, Pekka Lehtinen lever som han lär och har inga lika i garderoben. På sin höjd har han gjort några dåliga rea-köp och fått med sig byxor hem, som han sedan aldrig har använt.
- Man behöver inte ha så bråttom, utan ska noga planera sina inköp. För mig är planering A och O, och att ta reda på så mycket som möjligt innan man tar några beslut som påverkar ekonomin. Man ska inte heller alltid förutsätta att motparten i en affär alltid vill det bästa för dig, säger Pekka Lehtinen.
Rötter i Finland
Namnet och brytningen avslöjar honom. Rötterna finns i byn Pälkäne utanför Tammerfors i Finland. Som 23-åring lämnade han Finland för Sverige. Det var mycket arbetslöshet hemma. Han läste i tidningarna om att man kunde tjäna grova pengar i Sverige. Han hamnade i Norrköping, där han först jobbade på Holmen som hjälprullare under några månader. Sedan blev det arbete på Ericsson i sex år, innan han började på arbetsförmedlingen som platsförmedlare.
Efter elva år tyckte han att han hade gjort sitt och sökte tjänsten som ekonomisk rådgivare i kommunen. Så småningom hamnade han på Konsument Norrköping, där han anställdes den 14 januari 1991.
Inte konflikträdd
Efter 20 år tycker han fortfarande att arbetet är enormt roligt och är lika engagerad. Han är inte konflikträdd och gillar att hjälpa människor, viktiga förutsättningar för att lyckas, tror han själv.
- Jag har lätt för att ta folk och förstår deras problem. Men det är klart att jag inte alltid räcker till. Jag kan inte göra underverk och alla är inte nöjda med mig, konstaterar Pekka Lehtinen.
Han medlar ofta i olika konflikter och ser som en av sina viktigaste uppgifter att få människor att förstå varandra och få kunskap om gällande lagstiftning. Mest brinner han för människor som har råkat illa ut och som har blivit orättvist behandlade
- Det har blivit svårare för många konsumenter och genom nya lagar hamnar många i underläge. Dessutom har marknadsföring och försäljning blivit mycket aggressivare. Man vill få oss att köpa för lånade pengar, säger Pekka Lehtinen.
Ångerrätt
De som ofta blir lurade är ungdomar och äldre människor, berättar Pekka Lehtinen. Stort gissel idag är all oseriös telefonförsäljning och hantverkare som inte har rent mjöl i påsen, säger Pekka Lehtinen.
- Det många människor inte känner till, är att de har 14 dagars ångerrätt, som försäljaren skriftligen måste informera om i brev eller via internet. Konsumenter skräms att betala, för att inte hamna hos kronofogden och få betalningsanmärkningar. Men så länge man bestrider ett ärende och inte har förlorat något mål i tingsrätten, så kan man inte få betalningsanmärkningar, säger Pekka Lehtinen.
Alla dessa oseriösa företagare, bedragare och rutten verksamhet som Pekka Lehtinen dagligen möter genom sitt arbete, har trots allt inte fått honom att tappa tilltron till mänskligheten.
- Ibland kan jag undra över dessa människors samvete, men det gagnar inte någon om jag brusar upp. Jag behåller lugnet i alla situationer.