Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

150 nya jobb och flera nya flyglinjer

Huvudkontor i Norrköping med 150 anställda om ett och ett halvt år. Alla nyanställs så när som på ett fåtal nyckelpersoner.
Det är en ljus framtid som Göran Lindén, VD och ägare till Swedjet, tecknar inför etableringen på Kungsängen i höst.

Flygplats Swedjet tror på.

Flygplats Swedjet tror på.

Foto:

NORRKÖPING2004-07-02 06:00
Han gör det i ett informationsblad, "Uppstickaren", från Norrköpings flygplats. Själv är han inte anträffbar förrän efter semestermånaden.
Folkbladet har tidigare berättat om nysatsningen.
Swedjet har köpt SAS gamla lokaler på flygplatsen och tar upp konkurrensen med Skyways, i första hand om Köpenhamnsresenärerna.
- Vi vill få tillbaka framtiden till Norrköping, säger Göran Lindén i informationsbladet.
Sex avgångar till Köpenhamn planeras. 37 minuters flygtid och nya, bekväma flygplan, Bombardier, ska kämpa med Skyways om kunderna.
Swedjet utlovar lediga platser för affärsresenärerna, även om de bokar sent.
En följd av Swedjets Norrköpingssatsning är att Bromma Air Maintenance AB (BAM) kommer att finnas på Kungsängen för att serva Swedjets flygplan.
Nästa år planerar Göran Lindén och Swedjet att öppna en ny linje: Norrköping - Arlanda - Rygge (Oslo).
Så småningom kanske också förbindelser från Norrköping till Amsterdam, Zürich och Baltikum.
Bombardier-planen har 2+ 2 passagerarsäten i bredd. Den mindre modellen tar 50 passagerare, den större 70. Planens marschfart är 850 km/tim.
Parallellt med Kungsängen-planerna pågår också överläggningar mellan Swedjet och flygplatsbolaget i Västerås. Skyways lägger ner sin Köpenhamnslinje från Västerås redan den 12 juli.
Swedjet hade planerat att starta i Västerås i november. Nu jobbar flygplatsen där på att få igång trafiken direkt eftersommaren, troligen då med inhyrda plan.
- det är tråkigt att vi inte lyckats förmå fler att flyga från Västerås när de ska ut i världen. Vi har sökt ett aktivt samarbete med flygplatsen i Västerås men tyvärr har de varit mer intresserade av Ryanair. Det har inneburit att vi har fått betala mer per passagerare än vad de har, säger Olav Nielsen, försäljningschef på Skyways.
Skyways började flyga linjen Västerås-Köpenhamn 2002, när den lades ner av SAS. Samtidigt som SAS lade ner linjen Norrköping - Köpenhamn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om