Redan i april skrev Folkbladet om den massiva kritik som blossat upp bland länets färdtjänstchaufförer. Bakgrunden var det nya bokningssystem som Östgötatrafiken hade infört några veckor tidigare.
– Det blev kaos när man införde det den 1 april. Det blev knas på en gång, körningarna ramlade ut huller om buller, det var jättedåliga körtider och chaufförer som började sin dag i Norrköping kunde få åka till Motala och hämta sin första körning, säger Mats Andersson, ombudsman på Transportarbetarförbundet i Östergötland.
Raster som tidigare var schemalagda lång tid i förväg blev i det nya systemet bestämda dag för dag och gjorde det svårt för chaufförerna att planera sin dag eller få i sig varm mat. I slutet på april lämnades kravlistor in till Östgötatrafiken för att få bukt med problemen.
– Redan i april fick vi löften om att systemet skulle uppdateras varje natt. Men chaufförerna märkte ingen skillnad. Sedan har det glesats ut med att det kanske ska ske uppdateringar nästa vecka. Men inget händer, säger Mats Andersson.
Han menar att hans medlemmar inte har upplevt någon förbättring och efter ett halvår med ett system som skapar en väldigt stressig arbetsmiljö hoppas facket nu att politiken kan ta det ansvar som de inte upplever Östgötatrafiken har gjort.
– Det här känns som en sista utväg. Vi måste slå larm till det politiska styret, politikerna måste gå in och ta ett totalansvar. Vi tycker inte de kan blunda för det och strunta i det. Det är ändå de som håller i plånboken, säger Mats Andersson.
På onsdagsmorgonen lämnades en protestlista, undertecknad av fler än 200 färdtjänstchaufförer, över till Jan Owe- Larsson (M) som är ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i regionen.
– Jag ser det inte som en protestlista, jag ser det som en utsträckt hand för att vi ska komma till rätta med det som inte fungerar, säger han.
Han lovar att frågan kommer att tas upp när trafik- och samhällsplaneringsnämnden har sammanträde på tisdag nästa vecka. Han är mån om att en lösning ska nås.
– Det måste bli bra, vi har ingen nytta av chaufförer som inte mår bra. Då gör de inget bra jobb och det går ut över de som behöver resorna. Om vi har ett system som inte riktigt fungerar måste vi ta hand om det, säger Jan Owe-Larsson.