Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Protestlistor ska få det politiska styret att ta ansvar

Kritiken har varit stor i ett halvår, nu har Fackförbundet Transport fått nog. På onsdagsmorgonen lämnades protestlistor över till politiken för att sätta sken på den bristfälliga arbetsmiljön för länets färdtjänstchaufförer.

Kritiken mot Östgötatrafikens nya bokningssystem har varit hård i ett halvår. Nu har politiken fått ta emot en protestlista.

Kritiken mot Östgötatrafikens nya bokningssystem har varit hård i ett halvår. Nu har politiken fått ta emot en protestlista.

Foto: Roland Klinga

Norrköping2024-10-10 01:00

Nyheten i korthet

  • Fackförbundet Transport har lämnat in en protestlista till politiken, på grund av den bristfälliga arbetsmiljön för länets färdtjänstchaufförer.
  • Protesten kommer efter ett halvår av kritik mot det nya bokningssystem som Östgötatrafiken införde, vilket orsakat kaos och stress bland chaufförer.
  • Regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd lovar att ta upp frågan på deras nästa sammanträde, med ordförande Jan-Owe Larsson som betonar vikten av att hitta en lösning.

Redan i april skrev Folkbladet om den massiva kritik som blossat upp bland länets färdtjänstchaufförer. Bakgrunden var det nya bokningssystem som Östgötatrafiken hade infört några veckor tidigare.

– Det blev kaos när man införde det den 1 april. Det blev knas på en gång, körningarna ramlade ut huller om buller, det var jättedåliga körtider och chaufförer som började sin dag i Norrköping kunde få åka till Motala och hämta sin första körning, säger Mats Andersson, ombudsman på Transportarbetarförbundet i Östergötland.

undefined
Mats Andersson, ombudsman på Transportarbetarförbundet i Östergötland.

Raster som tidigare var schemalagda lång tid i förväg blev i det nya systemet bestämda dag för dag och gjorde det svårt för chaufförerna att planera sin dag eller få i sig varm mat. I slutet på april lämnades kravlistor in till Östgötatrafiken för att få bukt med problemen.

– Redan i april fick vi löften om att systemet skulle uppdateras varje natt. Men chaufförerna märkte ingen skillnad. Sedan har det glesats ut med att det kanske ska ske uppdateringar nästa vecka. Men inget händer, säger Mats Andersson.

Han menar att hans medlemmar inte har upplevt någon förbättring och efter ett halvår med ett system som skapar en väldigt stressig arbetsmiljö hoppas facket nu att politiken kan ta det ansvar som de inte upplever Östgötatrafiken har gjort.

undefined
Klimatet för färdtjänstchaufförerna har varit under diskussion i flera månader.

– Det här känns som en sista utväg. Vi måste slå larm till det politiska styret, politikerna måste gå in och ta ett totalansvar. Vi tycker inte de kan blunda för det och strunta i det. Det är ändå de som håller i plånboken, säger Mats Andersson.

På onsdagsmorgonen lämnades en protestlista, undertecknad av fler än 200 färdtjänstchaufförer, över till Jan Owe- Larsson (M) som är ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i regionen.

– Jag ser det inte som en protestlista, jag ser det som en utsträckt hand för att vi ska komma till rätta med det som inte fungerar, säger han.

undefined
Jan Owe-Larsson (M) är ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Han lovar att frågan kommer att tas upp när trafik- och samhällsplaneringsnämnden har sammanträde på tisdag nästa vecka. Han är mån om att en lösning ska nås.

– Det måste bli bra, vi har ingen nytta av chaufförer som inte mår bra. Då gör de inget bra jobb och det går ut över de som behöver resorna. Om vi har ett system som inte riktigt fungerar måste vi ta hand om det, säger Jan Owe-Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!