Regeringen gör som framgått bedömningen, att arbetena ska kunna komma igång 2017 men sedan pågå ända fram till år 2028.
Enligt Backman har Trafikverket ännu inte fattat beslut om, var bygget av Ostlänken ska inledas. Men regionen vet ju vad den vill.
- Ja, att man börjar med sträckan Norrköping-Linköping. Det är vad vi kommer att föra fram.
Stationer längs Ostlänken blir även Skavsta och Vagnhärad. Från Skavsta ska man sedan kunna åka buss eller spårbundet in till Nyköping.
Att just Skavsta ska med är en av de tyngre posterna i hela Ostlänken-kalkylen. Därmed minskas restiden avsevärt mellan Stockholm och vad som ju är Sveriges tredje största flygplats.
Folkbladet: - Men ska tågen verkligen stanna i lilla Vagnhärad?
- Här är det operatörerna som råder, det är ju fri konkurrens på operatörssidan idag. Så det går inte att säga, att man kommer att stanna där eller där.
- En del tåg kommer att blåsa förbi både Norrköping och Linköping också, och gå direkt mellan Stockholm och Malmö, säger Christer Backman.