Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

- Ostlänken kan vara klar redan 2022

Bygget av Ostlänken borde kunna komma igång 2016 och vara helt klar till år 2022. - Det anser vi. Det där beror ju på, hur man driver frågan, säger Nyköping-Östgötalänkens vd Christer Backman.

NORRKÖPING2012-08-31 05:30

Regeringen gör som framgått bedömningen, att arbetena ska kunna komma igång 2017 men sedan pågå ända fram till år 2028.

Enligt Backman har Trafikverket ännu inte fattat beslut om, var bygget av Ostlänken ska inledas. Men regionen vet ju vad den vill.

- Ja, att man börjar med sträckan Norrköping-Linköping. Det är vad vi kommer att föra fram.

Stationer längs Ostlänken blir även Skavsta och Vagnhärad. Från Skavsta ska man sedan kunna åka buss eller spårbundet in till Nyköping.

Att just Skavsta ska med är en av de tyngre posterna i hela Ostlänken-kalkylen. Därmed minskas restiden avsevärt mellan Stockholm och vad som ju är Sveriges tredje största flygplats.

Folkbladet: - Men ska tågen verkligen stanna i lilla Vagnhärad?

- Här är det operatörerna som råder, det är ju fri konkurrens på operatörssidan idag. Så det går inte att säga, att man kommer att stanna där eller där.

- En del tåg kommer att blåsa förbi både Norrköping och Linköping också, och gå direkt mellan Stockholm och Malmö, säger Christer Backman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om