Under hela den långa processen med Ostlänken, inklusive Banverkets utredningar, har det handlat om höghastighetståg. Att det blivande dubbelspåret skulle klara hastigheter upp till 320 km/tim har varit en given förutsättning..
- Det här måste vara ett missförstånd med orden, säger Backman nu.
- Givetvis blir det spår, som klarar 320 km/tim. Däremot kommer man inte att hitta någon operatör, som vill köra Järna-Linköping i 320. Det är för kort sträcka.
- Men så småningom, när Stockholm knyts ihop med Göteborg och Malmö, kommer man naturligtvis att vilja trafikera i den hastigheten. Det är heller ingen större merkostnad att bygga för 320 km/tim.
Är du helt säker på, att det är så här det ligger till?
- Jag är helt säker. Det måste ligga till så här.
Men det gör det faktiskt inte.
I regeringens promemoria talas bara om snabbtåg. FP-ledaren Jan Björklund har rentav enligt TT uttryckligen sagt, att det inte handlar om höghastighetsspår. Utan om spår, som bara klarar 250 km/tim. Av just den anledningen har också Miljöpartiet genast gått till angrepp mot regeringen.
En som bör vetaFör att försöka klara ut det här ringer vi upp en, som rimligen bör veta: Infrastrukturministerns pressekreterare Caroline Karlsson. Hon slår utan omsvep fast, att det är precis som Björklund sagt. Det är snabbspår, och inget annat, som det här handlar om.
- Ska man bygga för 320 km/tim krävs en typ av räls, där det överhuvud taget inte kan gå långsamma tåg. Där har vi nu sagt ifrån, att de nya spåren ska kunna bära snabbtåg, som går 250 km/tim. Men inte mer.
Höghastighetståg har det, hävdar hon, aldrig varit tal om.
- Och i Trafikverkets kapacitetsutredning är det snabbtåg, som det handlar om.
Förvirring råderMen där har pressekreteraren fel, kan vi konstatera. Kapacitetsutredningen rekommenderar tvärtom klart och tydligt att Ostlänken ska förberedas för ett framtida höghastighetsnät.
Regeringen har helt klart gjort en helomvändning - och en viss förvirring tycks råda.
Vi ringer upp Christer Backman igen och förklarar, att departementet står helt fast vid snabbtågen.
- Även om man säger det, så tror inte jag på det! svarar han då.
"Då är det helt fel"- Man måste bygga för framtiden, och höghastighetsbanor är vad EU vill ha. Och det är bara inte rimligt, att politiker lägger sig i frågor om rälskvalitet.
- Jag är säker på att det i slutändan blir som jag säger, och jag vidhåller att det här måste vara missförstånd. Och om det inte är det, så tycker jag det är helt fel.
Säger vd:n för Nyköping-Östgötalänken.