Norrköpings kommun vill alltså se större delen, kanske rentav en mycket stor del, av kostnaderna för upphöjningen betalda via Trafikverket.
– Vi har jättebra samarbete med berörda kommuner, och då även Norrköping, säger Sadeghi. Järnvägsutredningen ligger till grund, och vi diskuterar nu kommunens fördjupade översiktsplan. Men när det gäller finansiering, avtal och kalkyler, så är vi ännu inte där.
Två alternativFör Trafikverket står det alltjämt mellan två alternativ – upphöjt spårområde, eller fortsatt markförlagt. Med det nu inledda omtaget är man inne i ett tidigt planeringsskede.
– Vi tar nu fram material till regeringens tillåtlighetsprövning. Parallellt arbetar vi ut ett förfrågningsunderlag till arbetet med järnvägsplanen, som vi hoppas komma med igång mot slutet av 2014.
En del, som tidigare kunnat verka klappat och klart, är i varje fall än så länge inte lika säkert. Till exempel hur långt in på Butängen, som spårområdet ska flyttas, och exakt var i området som Ostlänken-spåren ska dras.
– Men vi har en korridor som vi måste krympa. Och då måste vi också ta ställning till, hur spåren ska ligga i förhållande till varandra.
Läs hela artikeln i onsdagens Folkbladet.