Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

- En gyllene sits att ta vara på

- Ostlänken är den största satsningen på Östergötland på minst 100 år. Så vi har nu en gyllene sits, säger Östsams ordförande Jan Owe-Larsson (M).

NORRKÖPING2012-09-21 05:39

Lika entusiastisk är landstingets 3:e vice ordförande Göran Gunnarsson (C):

- Det här är en väldig chans att också få till en hel arbetsmarknad i länet. Och Vrinnevisjukhuset får läkarutbildning, och det kommer mer sjuksköterskeutbildning hit. Allt det här är bingo för oss!

Vi träffar de båda i samband med att biståndsminister Gunilla Carlsson presenterar regeringens budget. Deras entusiasm innefattar då även satsningen på JAS-Gripen m m.

- Jätteviktig också för Norrköping, säger Jan-Owe Larsson.

Många nya jobb

Han pekar på, hur många jobb som enbart bygget av Ostlänken kommer att tillföra regionen.

- Och tänk bara, hur många nyutexaminerade civilingenjörer som kommer att behövas till JAS och Ostlänken...

- Nu kommer det att hända saker! Fastighetsägare kommer att titta på nya investeringar. Företagare börjar undra, om det inte är bäst att etablera sig i Östergötland, där tillväxten kommer att bli så stark.

Veteran på plats

På plats är även veteranen Stefan Hagfeldt (M), alltjämt intensivt engagerad i den lokala utvecklingen.

- I samband med Ostlänken måste kommunen nu lyfta fram Kardonbanan, den kommer i ett bättre läge nu. Norrköpings hamn är ju för hela regionen, så det finns ett allmänt intresse för att den utvecklas.

Och Jan Owe-Larsson igen:

- Norrleden ströks ju tyvärr senast. Men med Ostlänken måste godsbangården ut på Malmölandet, och när järnvägen byggs kan trafiken via Hamnbron komma att stängas av. Och massor av arbetsbodar kommer det att bli.

- Så hur ska biltrafiken alls kunna komma igenom Norrköping? Man kanske kommer fram till, att Norrleden helt enkelt måste byggas.

"Ett jättepensum"

I Norrköping har man nu, enligt Owe-Larsson, "ett jättepensum".

- Allt möjligt måste fram nu. Det måste plockas fram pengar, det kan komma att behövas 15-20 nya stadsplanerare. Markinköp måste hanteras. Här finns jätteuppdrag för både Norrköping och Linköping.

- Rentav är det svårt att förstå, hur stort som det här faktiskt är. Det är något helt fantastiskt! Och vi har nu en gyllene sits.

- Men den måste vi då också se till att ta tillvara, säger Östsam-ordföranden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om