Prislappen: 250 miljoner

Kommunen vill nu förnya mer än halva spårvagnsparken i Norrköping.

 

Resonemang pågår med tillverkaren Bombardier om köp av tio nya spårvagnar, för sammanlagt 250 milj kr.

13 september 2008 03:00
19 spårvagnar rullar idag på Norrköpings gator. Fem av dem inköptes för bara några år sedan via tyska Frankfurt am Main. Fyra andra är 98:or, efter året då de köptes in, och alltjämt skapligt moderna.

 

Men tio vagnar är i grunden 1967 års modell, ombyggda år 1997 med handikappanpassat låggolv på mitten, men nu i behov av att ersättas med något modernt.

 

Något som skramlar och vibrerar mindre, bromsar och accelererar bättre, har bättre komfort - och överhuvud taget är bättre anpassat till nutida förhållanden.

 

25 milj kr styck
Enligt kommunens tekniske chef Leif Lindberg kan de nya vagnarna beräknas kosta 25 milj kr styck, vilket då gör summa 250 milj kr. Här är man dock säker på statsbidrag, som då bör bli 50 procent av totala kostnaden.

 

Alternativet till nya vagnar är enligt Lindberg kostsamt underhåll av de där 67:orna, som graderades upp år 1997.

 

- Det är ganska stora åtgärder som behövs, och då kommer vi ändå inte upp till någon speciellt bra vagnstandard.

 

Spårvagnar är ju dyra pjäser, där även köp av tio vagnar på en gång utgör rätt liten skala. Inte stort nog att få rabatter på.

 

Följa Adelaide
Därför har Norrköping brukat göra sina spårvagnsköp ihop med någon större stad, senast alltså Frankfurt. Nu är Adelaide i Australien på gång med en stor spårvägssatsning, och där vill Norrköping då knyta an.

 

Ett brev har nu sänts till Bombardier i tyska Henningsdorf, med meddelande om att Norrköpings kommun överväger företagets option på tio spårvagnar med samordnad beställning.

 

- Vi har haft lite småprat med dem om att köpa spårvagnar framöver. Nu hör vi av oss mer formellt, säger Leif Lindberg.

 

Men här kan man förvånas över, att kommunen behöver tio nya spårvagnar. Så sent som häromdagen lade ju samme Leif Lindberg fram lönsamma kalkyler för spårväg till Ringdansen. Ett trumfkort var där, att fem bussar kan tas ur trafik samtidigt som inga nya spårvagnar behövs.

 

Behövs ändå
Hur går då detta ihop? Jo, enligt Leif Lindberg behövs förnyelsen av spårvagnsparken alldeles oavsett om man kör till Ringdansen eller inte. De har ingenting med den utbyggnaden att göra.

 

- Helst vill vi nu skrota de där gamla vagnarna, säger Lindberg. Men det handlar förstås om mycket pengar, som också tävlar med den massa andra objekt.

 

Först måste det nu klarna med kommunens budget för 2009, med därtill hörande investeringsplan för 2010-2012. Den budgetprocessen är nu på väg in på sista varvet

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!