Arbetsfokus och tuffare bedömningar

Tydligare riktlinjer, tuffare bedömning och fokus på att få ut folk i arbete. Förändringar pågår i arbetet med ekonomiskt bistånd.

Eva-Britt Sjöberg (KD) är kommunalråd och ordförande i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden.

Eva-Britt Sjöberg (KD) är kommunalråd och ordförande i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköpings kommun2019-10-25 06:45

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden har tre ben: arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning och ekonomiskt bistånd.

– De två första är våra verktygslådor för att få folk i egen försörjning, från ekonomiskt bistånd till egen försörjning. Där vi vill satsa på att minska behovet är inom ekonomiskt bistånd, säger Eva-Britt Sjöberg (KD), kommunalråd och ordförande i nämnden.

När SD vid senaste kommunfullmäktige ville införa Trelleborgsmodellen, med automatiserad handläggning av ansökan om försörjningsstöd för att frigöra mer tid med klienten, så kontrar Sjöberg med att ett arbete i den riktningen redan är i gång, men inte exakt som Trelleborgsmodellen.

– Det de rabblade upp, SD, var en historik, då det inte har funkat, och det var detaljer där som jag inte ställer upp på, i deras historiebeskrivning, men i mycket så stämmer det, det finns otroligt mycket att göra där, och det är det vi gör nu, säger Eva-Britt Sjöberg.

– Vi ändrar organisationen, så att när man kommer som ny och vill ha ekonomiskt bistånd, då ska man möta en arbetskonsulent det första man gör.

– Alla kan hamna i kris och behöva ekonomiskt bistånd, och då ska man ha det, men man ska så snabbt som möjligt komma tillbaka. Där omorganiserar vi så vi har ännu mer arbetsfokus.

– Vi ska ha digitalt stöd just i beslutsfattandet, sedan är det kanske inte samma system som man har just i Trelleborg, men att man har samma koncept, där det ska kunna gå mer automatiserat för att man ska kunna frigöra mer tid för personalen att ha klientkontakt, för att motivera till egen försörjning, säger Eva-Britt Sjöberg.

Det handlar om bemötandet, och det är det Norrköping försöker lära sig av Trelleborg, Södertälje och Borås, som har lyckats minska behovet av ekonomiskt bistånd, säger Sjöberg.

Man ska också se över riktlinjerna i Norrköping, för vad som ska förväntas av den enskilde och vad man har rätt att få. Man har lagen och Socialstyrelsens rekommendationer att rätta sig efter, men det finns ändå en hel del där att skruva på, säger Sjöberg.

När det gäller det administrativa beslutsstödet handlar det om att man inte ska behöva hämta uppgifter överallt ifrån, utan att det ska gå med viss automatik, och att den enskilde ska fylla i en del uppgifter själv, att det ska bli mer åt "självbetjäningshållet".

– Det kan bli mer rättssäkert, när alla får samma digitala stöd. Man har ett visst antal grunduppgifter, och utifrån det rasslar det till, och då har man rätt till det här. Det blir en mer objektiv bedömning.

– Vi ska ta riktlinjerna i december, den nya organisationen går i gång i december och den så kallade automatiseringen går i gång någon gång under nästa år.

Nämnden har nästa år ett sparbeting på tre procent. Förutom det ska nämnden spara ytterligare tio miljoner, en besparing riktad mot ekonomiskt bistånd. 

– Det blir ungefär 15 miljoner kronor som vi ska minska ekonomiskt bistånd med nästa år.

Enligt Sjöberg har arbetsmarknads- och vuxenutbildningskontoret efterfrågat tydligare instruktioner, vad som gäller för ekonomiskt bistånd i Norrköping.

– I vissa bedömningar kommer vi att vara tydligare, och att det finns maxtak på vissa saker, med mål att få en total minskning av ekonomiskt bistånd och få fler i arbete. Vi jobbar dels med att ge det stöd som behövs, men i vissa fall blir det en tuffare bedömning, säger Eva-Britt Sjöberg.

Fakta

Stora förändringar väntar inom arbetet med ekonomiskt bistånd i Norrköping.

Det ska bli tydligare riktlinjer, tuffare bedömningar och fokus på att få ut folk i arbete. 

När man kommer som ny och vill ha ekonomiskt bistånd ska man möta en arbetskonsulent det första man gör.

Ekonomiskt bistånd ska vara en tillfällig hjälp, när man hamnar i kris. Målet är att snabbt komma ut i arbetslivet.

I det nya arbetssättet ingår digitalt stöd i beslutsfattandet och en viss automatisering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!