För ett år sedan gjorde flygbolaget en storsatsning när de byggde om ett flygplan till ett ambulansflyg. Eftersom de visste att det är få operatörer på marknaden – förmodligen bara en – tänkte de att det borde finnas en efterfrågan på deras tjänster. Men trots att man skrivit ett ramavtal med Region Östergötland har samtalen från dem – och de andra landstingen och regionerna i Sverige – varit få.
– Vår förhoppning var att vi skulle få uppdrag här. Men det har inte tagit fart, säger Robin Ählman, pilot på Hummingbird Aviation, som berättar att planet mest står inne i hangaren.
Flygbolaget har kalkylerat på cirka 30 flygtimmar per månad. Som det ser ut nu var det bara i maj som de kom upp till den siffran. Robin Ählman och pilotkollegan Tobias Holmgren inser att det tar ett tag att komma in i på en ny marknad, men trodde att Regionen skulle visa mer intresse av ett lokalt ambulansflyg.
– Vi har varit kontakt med Region Östergötland och de säger att de vill att vi ska flyga. Men sedan ringer nästan ingen. Jag tror det är ett systemfel, säger Robin Ählman.
Region Östergötland köper in ambulansflygtjänster för mellan 5,5 och 6 miljoner kronor varje år. Tjänsten är inte upphandlad, i stället ringer respektive vårdavdelning till "de nummer de har" och bokar transporten när det behövs.
– Vi har ringt runt till olika landsting, och många tror att det finns en upphandling. Så vi måste börja med att få dem att förstå att det inte alls är så, säger Robin Ählman och fortsätter:
– Region Östergötland säger att de sagt till avdelningarna att ringa till SOS Alarm när de ska boka transporter, som då fått i uppdrag att ringa oss när det handlar om allt förutom intensivvårdspatienter. Men vi tror att avdelningarna ringer och bokar själva ändå.
Något som bekräftas av Anita Mohall, beredskapsöverläkare vid Region Östergötland:
– De flesta avdelningarna ringer själva till de nummer de har, säger hon.
Vad tänker du om det då?
– Vi vill att man för Regionen och patienternas säkerhets skull ringer de som finns närmast till hands, och då vill vi att man gör det genom SOS Alarm.
Varför tjänsten inte är upphandlad kan inte Anita Mohall svara på.
– Jag vet inte hur det kommer sig. Men vi tänker att den borde vara det. Vi påtalade det här för flera år sedan, men jag vet inte varför inget har hänt. Kanske är det för att det handlar om sällantillfällen? funderar hon.
Som det ser ut i dag är det bara landstingen i norra delarna av landet som gått samman i en upphandling av ambulansflyg. Under flera år har regioner och landsting i Sverige arbetet med att göra ett gemensamt inköp av sex ambulansflygplan. Detta har dock dragit ut på tiden och just nu ser det ut att bli verklighet först 2020. Region Östergötland har därför bestämt sig för att göra en egen upphandling, fram tills dess.
– Vi gör en egen upphandling fram till att den nationella gäller. Processen är långt gången, men offerten har inte gått ut än, säger Anita Mohall.
Tänker ni att ni ska ha en operatör då, eller kan det bli tal om flera?
– Det finns väl inget skäl att bara ha en, det hade varit utmärkt att ha flera transportörer. Då är det större chans att det är någon som är ledig, säger hon.
När tänker ni att upphandlingen ska vara klar?
– Helst så fort som möjligt.
För Hummingbird Aviations del handlar satsningen om stora summor. En kapten, en styrman och en sjuksköterska finns tillgängliga dygnet runt och händer inget fram till årsskiftet är det svårt att fortsätta finnas tillgängliga på det här sättet, tänker de.
– Det borde ligga i Regionens intresse att bryta monopolet, säger Tobias Holmgren.