Flygbolaget är inriktat på ambulanstransporter och utgår bland annat från Norrköping Airport. De försöker styra så att landningar sker när flygplatserna är öppna. Men eftersom det handlar om ambulanstransporter händer det titt som tätt att de måste köra akutfall utanför öppettiderna.

Då måste flygplatsen de ska landa på öppnas upp av en flygledare, något som brukar fungera bra. Men nu har Linköping/Saab flygplats meddelat att det ”inte längre finns någon telefonlista till flygledare att ringa vid uppkomna nattliga ambulansflygningar” från och med den 15 mars.

– När man ska öppna upp en flygplats på natten ringer man oftast sjöräddningen som har telefonlistor till flygledare som rycker in och öppnar, säger Robin Lindekrantz Ählman som är driftchef flygambulansen och pilot på Hummingbird.

Numera kan man alltså inte få tag på någon på Linköping/Saab flygplats som kan öppna efter flygplatsens öppettider.

– Vad vi förstår så avser flygplatsen sätta in Remote Tower, alltså att man fjärrstyr flygledartornen från en annan plats. Men trots att det inte är på plats ännu väljer flygplatsen att ta bort telefonlistan redan nu.

Robin Lindekrantz Ählman tycker att det här är mycket olyckligt då ett av Sveriges största sjukhus finns i Linköping. Flygbolaget transporterar såväl specialistteam mellan sjukhusen, som organ och för tidigt födda bebisar. Han beskriver en händelse:

– Förra veckan transporterade vi ett läkarteam, som skulle lämna en patient på US. Flygledaren öppnade åt oss, men hade inte tid att vänta på att teamet skulle komma tillbaka, så de fick ta en vägtransport i stället för att åka tillbaka med oss.

Visst går det att landa på Norrköping Flygplats i stället, menar Robin Ählman. Men:

– Ibland är det akut och då spelar den där extra tiden det tar för ambulansen roll, som när man kommer med ett hjärta som ska transplanteras, exemplifierar han.

Hummingbird betalar pengar varje gång flygplatsen måste öppnas utanför ordinarie öppettider. Även om det inte finns någon reglering kring att flygplatser måste ha en beredskap för att öppna upp, beskriver Robin Lindekrantz Ählman det som en flygledares kall, att se det som en samhällsfunktion att öppna upp.

– Skulle det uppstå en nationell angelägenhet, då finns ingen att få tag på, säger han och avslutar:

– Vi vill säkerställa att alla våra patienter får en god vård och hoppas därför att Linköpings flygplats återigen kommer vara tillgänglig för oss när behovet är som störst – dagtid eller nattetid.