Med lust och motivation kommer man som bekant långt, när det handlar om att lära sig. Och här är det alltså lektion i SFI, svenska för invandrare, med åtta kvinnor och en man i salen.
Kvinnorna är från Somalia, Etiopien, Gambia, Serbien. Mannen är från Syrien. Där sitter de då engagerat lutade över sina Ipads, fullt sysselsatta med appar som läraren Lena Ryman Wildén tagit fram åt dem.
Ganska så kulDär finns då bokstäver och ord, och man kan skriva med både tangentbordet och egna handen. Och att det här är ganska så kul, det går inte att ta miste på.
Två av de färgglada somaliska kvinnorna skrattar tillsammans åt lustigheter, som dyker upp på skärmen. Riktigt kul var visst något, som hade med Toca Boca att göra.
Gör man rätt kan det komma uppmuntrande tillrop från surfplattan.
- Bravo! Det är ett R, hör vi en entusiastisk barnröst brista ut i.
En del av dessa appar är också mycket riktigt framtagna för barn.
BokstavsarmbandEnde mannen, Tomas från Syrien, har åt sig själv gjort ett armband där han präntat in alla bokstäverna i svenska alfabetet. Det använder han flitigt.
- Hela tiden, säger han, och skriver sitt namn på plattan åt oss.
Han kommer från de gränstrakter där Turkiet, Irak och Syrien stöter samman.
Lena Ryman Wildén kan mycket väl vara pionjär med den här metoden - ja, alltså när det handlar om analfabeter. Efter en månad har hon nu det bestämda intrycket, att det här fungerar bra.
- De kastar sig över apparaterna. Vi både hoppas och tror på det här.
Talsyntes också- Det har inte varit så lätt att hitta appar för vuxna, men nu kommer jag på nya hela tiden. Jag letar efter sådana med talsyntes, så att man också kan höra ordet man ser och som man skriver.
Eleverna här har 15 klocktimmar i veckan. De, som är inskrivna vid Arbetsförmedlingen, går sedan vidare till Lernia. Där får de också lära sig att läsa och skriva svenska.
Alla här är alltså mer eller mindre analfabeter även på det egna språket.
- Kommer de från Somalia, har de aldrig gått i någon skola. Ja, en del av killarna kan ju ha gått i koranskola. En del tjejer kan ha lärt sig lite av sina föräldrar eller kusiner.
De är motiverade- Det här är förstås väldigt individuellt, någon gruppundervisning går det inte att ha. Men jag tycker nog att alla mina elever här är motiverade, även om alla inte är supermotiverade, säger Lena Ryman Wildén.
- Och när vi tar fram de här grejerna, då är det bara roligt! Så jag tror det här kommer att sluta med, att vi köper in fler!