Jo, den ÄR ny!
Du måste titta minst två gånger för att se att det verkligen är Volvos nya flaggskepp S80 du har framför dig. Läser du inte väldigt noga i den tekniska beskrivningen av dieselmotorn som knattrar under huven anar du inte heller de stordåd som uträttats av motorteknikerna i Skövde. Men bakom ratten ute på motorvägen känns skillnaden.
Foto:
Den förnyade upplagan av Volvo S80 debuterade på bilsalongen i Genève i förra veckan och första provkörningarna är nu förlagda till södra Frankrike. Men det är ingen som ens lyfter på ögonbrynen när vi susar fram i omkörningsfilen på autoroute mot Monaco - av den enkla anledningen att bara en Volvofantast kan se skillnaderna mellan den nya och den gamla modellen.Ett större emblem i fronten, lite mer krom och en modifierad spoiler ger kanske en mer aggressiv look, men lär knappast orsaka rusning till Volvos handlare.Så du lär kunna glida fram rätt anonymt även hemma i Sverige. Komfort eller sport?
På insidan känns Volvo S80 årgång 2010 - med ny ratt, uppgraderade instrument och snäppet högre kvalitetskänsla - nyare än på utsidan Det ligger helt enkelt ett bättre hantverk bakom interiörmiljön. En nödvändig uppgradering om Volvo vill lira i premiumligan. Frågan är om det räcker - konkurrenterna i den här divisionen har också flyttat fram positionerna.Nya Volvo S80 går att få med två olika chassisättningar så det gäller att bestämma sig för vilken typ av bil man vill ha innan det är dags att kryssa i beställningsrutorna - en som är mjuk och komfortabel eller en som är lite hårdare och sportigare. Komfortchassiet är standard medan sportchassiet är tillval. Det sistnämnda chassiet är också lite sänkt. Det finns dock ett tredje alternativ, Four-C, där du som förare kan ställa in om du vill åka sportigt eller komfortabelt.Nya S80 introduceras i vår och de första bilarna når kunderna framåt sensommaren.Prispåslaget för den nya bilen handlar om några tusenlappar. Frågan är om andrahandsvärdet står sig bättre än hos Volvos tidigare flaggskepp, som historiskt sett varit rätt uselt. Men med en modern diesel under huven kan det förmodligen bli mer bestående.
ALLMÄNTTjänstevikt (kg) 1 645Max släpvagnsvikt (kg) 2 000Drivning FramVäxlar A6Cylindrar/volym (cm3) 5/2 400Maxlast (kg) 550PRESTANDAEffekt (hk) 205Vridmoment (Nm/varv) 420/1 750CO2 (g/km) 1640-100 km/t på (sek) 8,0Vändcirkel (m) 11,2KOMFORTFällbart ryggstöd bak Ja 40/60Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 480Luftkonditionering ACCStyrservo HydrauliskSÄKERHET3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 6Fästen barnstol JaSidokrockkuddar JaSidokrockgardin JaEKONOMI Pris på gatan (kronor) 326 900 (preliminärt)Skatt (kronor) 5 528Bränsleförbrukning (l/mil) 0,62Serviceintervaller (mil/år) 3 000/1Garantier (Nybilsgaranti/vagnskadegaranti/rostskydd) 3/3/ 12RESERVDELARAvgassystem (utom kat) ännu ej fastställtStrålkastarglas/insats ännu ej fastställt+ PLUSDieselmotorn nu i toppklass. Hög säkerhet.- MINUSInte 100 procent premium. Tveksamt andrahandsvärde.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!