Den bubbliga Hortuskrukan designades av Josef Frank 1938 i tenn. Men kriget kom och metaller blev hårdvaluta, så en utgåva gjordes för Svenskt Tenn under andra världskriget i färgat glas.
Auktionsfirman Bukowski lät sommaren 2020 tillverka en signerad jubileumsutgåva av 100 Hortuskrukor från Reijmyre Glasbruk i bärnstensfärg. Försäljningen överträffade alla förväntningar.
Det har också gjort att ordrarna rullat in för Reijmyre glasbruk under hösten.
– De sålde slut på fem minuter på Bukowskis. Svenskt tenn har ensamrätt på modellen så de började lägga stora order igen. Vi började även tillverka andra glasprodukter i den här bärnstensfärgen som också sålt bra. Det har gjort att hela hösten har gått jättebra, säger Ulf Rosén på glasbruket.
När de flesta i branschen har haft svårt att fylla orderlistorna under pandemin, blir Reijmyre glasbruks stora dilemma omvänt mot konkurrenternas.
Men samma lösning – att hålla personalen frisk.
– Vi har inte drabbats här på arbetsplatsen. Vi har en månad framför oss med full beläggning. Skulle personal bli sjuk nu kan vi riskera missa flera miljoner i försäljning, för att vi inte kan producera. Det vi har sålt är sådant vi måste tillverka. Så det är jätteviktigt att vi måste hålla oss friska, säger Rosén.
Branschen som helhet har haft det svårt under pandemin, då försäljning av sådant som klassas som sällanköpsvaror har sjunkit kraftigt under covidåret. Ändå andas det en viss optimism.
– Det har redan kommit in en del order för nästa år, det är jättebra för normalt i vår bransch är det full försäljning fram till och med julhandeln. Sedan är det på noll. Då är det alltid nervöst i januari innan det börjar komma in nya order igen. Därför känns det bra att vi fått in en del redan nu. Jag har goda förhoppningar att framgången med den här nya färgen kommer att hålla i sig även nästa år. Kanske till och med öka, tror Rosén.
29 maj 2019 klev Ulf Rosén in för andra gången som delägare och vd. De valde att driva glasbruket på ett annat sätt än de förra ägarna. Personalstyrkan ökades från fyra till 15 heltidsanställda. Att en pandemi skulle dyka upp fanns inte i planerna för bruket. Under vårens pandemi tvingades företaget permittera personal.
Våren och början på sommaren blev inte heller riktigt som det var tänkt. Turistförsäljningen står för 20 procent av en årsomsättning, men under de månaderna är det nästan den enda omsättningen, därför viktig för helheten.
Bussresorna till glasbruket försvann helt och hållet i somras.
– Mitt i juni fick vi några större beställningar, även besöken började återgå till normalt. Vi återkallade då alla kollektivanställda i produktion i juni till fullt arbete. Juli och augusti blev rekordbra, fast inte en enda buss, berättar Rosén.
Vd:n hyllar kommunernas initiativ att dela ut uppmuntrande presentkort till personalen i Norrköpings och Finspångs kommun. Något som haft påverkan på försäljningen. Han känner också ett stöd från lokala storföretag som Siemens.
– Vi räknar med lönsamhet det här året. Öppnar du en ny restaurang, men har bästa kocken så får du kunder av den orsaken även i dåliga tider. Det är lite det som hänt nu. Mycket tur i kombination med skicklighet. Jag har jobbat i glasbranschen som vd i 35 år. Då och då får man uppleva att man vinner marknadsandelar. Det gör vi nu med den här färgen, säger Ulf Rosén.