Det är Sveriges kommuner och landsting (SKL) som med jämna mellanrum gör så kallade öppna jämförelser angående kommunernas företagsklimat. I denna mäts kommunernas myndighetsutövning gentemot företagen inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Företag som haft ärenden med kommunen har också fått svara på en enkät med frågor inom sex olika serviceområden samt göra en helhetsbedömning av servicen (som sedan ligger till grund för ”nöjd kund index” eller NKI).
Nu har man alltså presenterat en mätning som är gjord under 2017 och där framkommer att Finspång visar en något fallande trend jämfört med senaste mätningen som gäller 2016. När det gäller NKI har man en totalsiffra för 2017 på 65 vilket ska jämföras med 2016 då man fick värdet 69. Inget stort tapp i och för sig men det innebär att Finspång går från plats 102 till 139 på rankingen av landets kommuner – det genomsnittliga NKI-värdet i landet är för övrigt 71.
Men på flera områden kan man se en förbättring (dock liten): ett exempel är livsmedelskontroll där man ökar från 70 till 71 på NKI-skalan. En annan sak att glädjas över är att Finspång håller sig högt på skalan när det gäller bemötande, här får man NKI-index 73. Just inom detta område har man legat högt i samtliga öppna jämförelser.