Kommunen rasar i rankning om företagsklimat

Ett fall från plats 166 till 253 i årets rankning av företagsklimatet i Norrköping. "Kraftiga åtgärder behövs", enligt Svenskt Näringsliv.

Det pekar kraftigt nedåt för kommunen i årets rankning av företagsklimatet.

Det pekar kraftigt nedåt för kommunen i årets rankning av företagsklimatet.

Foto: Edvard Hollertz

Näringsliv2019-09-24 09:25

Nu har årets rankning av kommunernas företagsklimat (utfört av Svenskt Näringsliv) presenterats. Det är ingen munter läsning för Norrköpings kommun som sjunker till plats 253 på kommunrankningen: ett tapp på 87 placeringar sedan förra året.  Ännu värre är det i kategorin "sammanfattande omdöme" där man tappar hela 100 positioner: betyget från 2018 var 3,31 vilket i år sjunkit till 2,86 (det är första gången sedan 2004 man är under tre i betyg).

Det handlar alltså om det största fallet i länet och har föranlett regionchefen på Svenskt Näringsliv att kommentera trenden.

– Det behövs kraftiga åtgärder i Norrköping när det kommer till service, tillämpning av lagar och regler och dialog med företagen om man vill komma tillrätta med hur företagen uppfattar kommunen, säger regionchef för Svenskt Näringsliv Sofia Sjöström i ett pressmeddelande.

I ett pressmeddelande kommenteras rankningen av kommunföreträdare.

– Det är tråkigt att Norrköping backar så mycket i rankningen. Det senaste året har varit utmanande, med bland annat avvecklingen av vårt kommunala besöksnäringsbolag, samt turerna kring sophanteringen, säger Pontus Lindblom, näringslivsdirektör som också påpekar.  

Kommunalrådet med ansvar för näringslivsfrågor Reidar Svedahl (L) ser allvarligt på det här resultatet även om han påpekar att exempelvis SKL-undersökningen som mäter attityder från företagare som de facto varit i kontakt med kommunen ger ett betydligt bättre resultat.

– Det finns flera orsaker till det här: exempelvis Marvelutställningen som gick med förlust, tror Reidar Svedahl som ser några saker som kommunen kan göra för att förbättra läget.

– Vi måste bli duktigare i vårt faktiska agerande gentemot kommuninvånarna men också bli duktigare i att kommunicera vad vi faktiskt gör. Sedan tror jag att många medborgare uppfattar det som att vi politiker käbblar för mycket och saknar samarbete och samsyn.

När det gäller kontaktytorna mot kommuninvånarna finns också saker att göra.

­– Vi införde Kontaktcentret för att förbättra den servicen men har haft en del tekniska svårigheter som vi hoppas är ordnade. Men det finns även mycket att jobba på för oss folkvalda, säger Reidar Svedahl.

­

Rankningen bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning till företagen som genomförts under våren och ytterligare en tredjedel statistik från SCB och UC.

Sofia Sjöström, regionchef för Svenskt Näringsliv.
Sofia Sjöström, regionchef för Svenskt Näringsliv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!