Kanske går du i hojåkartankar och tänker äntligen göra slag i saken och ta MC-kort? Då finns det en hel del att tänka på innan, så att du får det du vill ha till en kostnad du har koll på.
Den 1 maj ändrades föreskrifterna i manöverprovet för motorcykel. Ändringarna förväntas bidra till att förarens längd och vikt får mindre betydelse för provresultatet.
Bakgrunden till förändringarna är bland annat slutsatser som Statens Väg- och Tranportforskningsinstitutet (VTI) dragit av att analysera genomförda körprov i landet ur ett genusperspektiv. En slutsats i studien är att lättare och kortare personer missgynnas vid manöverproven i låg fart, vilket tyder på att kvinnor har sämre förutsättningar eftersom de i genomsnitt är kortare än män.
På Helens trafikskola i Norrköping är det inget som påverkat förarutbildningarna.
– Vi har haft sänkta motorcyklar sedan länge, så hos oss har det inte varit något problem för de elever som är lite kortare, säger Helen Melchersson som äger och driver körskolan.
Hon tror mer att det handlar om förare som kör upp efter att ha övningskört privat och då har lite för stora hojar.
Nu kommer större fokus på förarprovet att ligga på där de flesta olyckor sker - i högre fart och i kurvor.
Men ett annat problem som är värt att uppmärksammas är att Norrköping är en customstad, det vill säga att många åker chopper och de saknar ABS-bromsar.
– Det kommer snart att finnas på alla nya modeller, men det tar säkert 20 år innan de begagnade hojarna fasats ut, tror Helen Melchersson.
Runt 20 procent av dem som tar mc-kort på Helens är tjejer, kvinnor eller tanter i åldrarna från 16 år och uppåt. Men det är fortfarande en betydligt större andel pojkar, män och gubbar som tar mc-kort.
– Men nu för tiden är det inget som tittar extra när det kommer en tjej på hoj, när jag började var det bara jag och en tjej till i Norrköping som körde hoj, säger Helen Melchersson.
Hon tipsar den som tänker skaffa mc-kort att besöka olika körskolor.
– Provsitt hojarna, fråga lite, kolla att hojarna har ABS. Det är ju ändå en investering som förhoppningsvis ska räcka livet ut.
När det gäller säkerhet så fokuserar man väldigt mycket på det under de två obligatoriska riskutbildningarna. Och hon återkommer gång på gång till vikten av ABS-bromsar.
– Alla bilar har ju det och det finns en anledning, det är säkrare. Vi funkar ju så att när det händer något när vi är ute och kör så slår reptilhjärnan till och vi ställer oss på bromsen, har man inte ABS låser bromsen hjulen och du åker omkull, säger Helen Melchersson.
Man pratar också om grupptryck, hur man kommer att må om man skadar någon eller i värsta falla kör ihjäl någon, eller om man själv blir handikappad efter en olycka.
– Riskfyllda beteenden är ett genomgående ämne på riskutbildningen, säger Helen Melchersson.
Trots genomgångna riskutbildningar omkommer flera mc-förare varje år och visst har vi alla sett en mc-förare köra på tok för fort och för farligt.
– De borde vara på bana och köra, man kan alltid gå med i en klubb eller i en förening där man kan få utlopp för sin leklust, säger Helen Melchersson.
För det är roligt att köra hoj.
– Tjusningen är frihetskänslan, det är lite coolt och kul att åka och varje vår infinner sig den där wow-känslan när man vet att det är dags att plocka fram hojen igen.