Frihet under ansvar på två hjul

Kanske går du i hojåkartankar och tänker äntligen göra slag i saken och ta MC-kort? Då finns det en hel del att tänka på innan, så att du får det du vill ha till en kostnad du har koll på.

motorcykel i kortegen

motorcykel i kortegen

Foto: Magnus Karlsson

MOTORCYKEL2015-05-07 09:30

Kanske går du i hojåkartankar och tänker äntligen göra slag i saken och ta MC-kort? Då finns det en hel del att tänka på innan, så att du får det du vill ha till en kostnad du har koll på.


Den 1 maj ändrades föreskrifterna i manöverprovet för motorcykel. Ändringarna förväntas bidra till att förarens längd och vikt får mindre betydelse för provresultatet.

Bakgrunden till förändringarna är bland annat slutsatser som Statens Väg- och Tranportforskningsinstitutet (VTI) dragit av att analysera genomförda körprov i landet ur ett genusperspektiv. En slutsats i studien är att lättare och kortare personer missgynnas vid manöverproven i låg fart, vilket tyder på att kvinnor har sämre förutsättningar eftersom de i genomsnitt är kortare än män.


På Helens trafikskola i Norrköping är det inget som påverkat förarutbildningarna.
– Vi har haft sänkta motorcyklar sedan länge, så hos oss har det inte varit något problem för de elever som är lite kortare, säger Helen Melchersson som äger och driver körskolan.

Hon tror mer att det handlar om förare som kör upp efter att ha övningskört privat och då har lite för stora hojar.
Nu kommer större fokus på förarprovet att ligga på där de flesta olyckor sker - i högre fart och i kurvor.


Men ett annat problem som är värt att uppmärksammas är att Norrköping är en customstad, det vill säga att många åker chopper och de saknar ABS-bromsar.
– Det kommer snart att finnas på alla nya modeller, men det tar säkert 20 år innan de begagnade hojarna fasats ut, tror Helen Melchersson.

Runt 20 procent av dem som tar mc-kort på Helens är tjejer, kvinnor eller tanter i åldrarna från 16 år och uppåt. Men det är fortfarande en betydligt större andel pojkar, män och gubbar som tar mc-kort.
– Men nu för tiden är det inget som tittar extra när det kommer en tjej på hoj, när jag började var det bara jag och en tjej till i Norrköping som körde hoj, säger Helen Melchersson.

Hon tipsar den som tänker skaffa mc-kort att besöka olika körskolor.
– Provsitt hojarna, fråga lite, kolla att hojarna har ABS. Det är ju ändå en investering som förhoppningsvis ska räcka livet ut.
När det gäller säkerhet så fokuserar man väldigt mycket på det under de två obligatoriska riskutbildningarna. Och hon återkommer gång på gång till vikten av ABS-bromsar.
– Alla bilar har ju det och det finns en anledning, det är säkrare. Vi funkar ju så att när det händer något när vi är ute och kör så slår reptilhjärnan till och vi ställer oss på bromsen, har man inte ABS låser bromsen hjulen och du åker omkull, säger Helen Melchersson.

Man pratar också om grupptryck, hur man kommer att må om man skadar någon eller i värsta falla kör ihjäl någon, eller om man själv blir handikappad efter en olycka.
– Riskfyllda beteenden är ett genomgående ämne på riskutbildningen, säger Helen Melchersson.


Trots genomgångna riskutbildningar omkommer flera mc-förare varje år och visst har vi alla sett en mc-förare köra på tok för fort och för farligt.
– De borde vara på bana och köra, man kan alltid gå med i en klubb eller i en förening där man kan få utlopp för sin leklust, säger Helen Melchersson.
För det är roligt att köra hoj.
– Tjusningen är frihetskänslan, det är lite coolt och kul att åka och varje vår infinner sig den där wow-känslan när man vet att det är dags att plocka fram hojen igen.

Körkort mc

Att köra motorcykel kräver andra kunskaper än vad som krävs för att köra personbil. Därför ställs också andra krav på dig som vill köra motorcykel. Ska du köra motorcykel behöver du ett A-körkort. Här kan du läsa om vad som krävs om du vill ta ett A-körkort och vad du behöver tänka på.

Koll på nya körkortsreglerna?
Läs mer om vilka körkortsbehörigheter som krävs för att få köra olika typer av motorcyklar i Transportstyrelsens broschyr Köra motorcykel.

A1

Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg.

Åldersgränsen för A1 är 16 år.


A2

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.


A

Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.

Så mycket koster MC-kortet i snitt:


Körkortstillstånd 220 kr Transportstyrelsen


Kunskapsprov, dagtid 325 kr Trafikverket


Kunskapsprov, efter 18.00 och helg 400 kr Trafikverket

Körprov för övriga behörigheter (A1, A2, A, B+B96, BE, C1E, CE, D1E och DE), dagtid 1650 kr  Trafikverket


Körprov för övriga behörigheter (A1, A2, A, B+B96, BE, C1E, CE, D1E och DE), efter 18.00 och helg 2145 kr Trafikverket


Tillverkning av körkortet  150 kr Transportstyrelsen

Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr Trafikverket

Lån av mc vid uppkörning + en timmes körning innan 1500 kr
Körlektioner 80 min á 1200 kronor - i genom snitt 8x1200 = 9600

Summa: 19365 kr

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om