Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rysk bilmarknad växer

Utvecklingen går snabbt i Ryssland och förmodligen kommer bilsalongen i Moskva redan nästa år att hålla minst samma standard som exempelvis den i Detroit - ryssarna har de pengar som amerikanarna just nu saknar. Rolf Gildenlöw rapporterar från mässan.

Än så länge föredrar ryska bilköpare stora och helst svarta stadsjeepar, men bensinpriserna rusar i höjden även i öst. Rysslands största biltillverkare Avtovaz står beredda med en bränslesnål kompakt crossover - Lada C-Cross. Bilen är byggd på en arkitektur från Renault, som numera är storägare i Avtovaz

Än så länge föredrar ryska bilköpare stora och helst svarta stadsjeepar, men bensinpriserna rusar i höjden även i öst. Rysslands största biltillverkare Avtovaz står beredda med en bränslesnål kompakt crossover - Lada C-Cross. Bilen är byggd på en arkitektur från Renault, som numera är storägare i Avtovaz

Foto: Rolf Gildenlöw

MOSKVA (TT SPEKTRA)2008-09-03 10:10

Det var en spänd stämning hos den församlade pressen när dörrarna öppnades till den allra första internationella bilsalongen i Moskva. Samma morgon hade de ryska nyhetssändningarna dominerats av president Dmitrij Medvedev provokativa beslut att erkänna Abchazien och Sydossetien. Och strax efter öppnandet omringades Mazdas monter av soldater ur Röda armén.
De ryska soldaterna var dock på plats för att sjunga. De ingår i Röda arméns berömda kör och var inhyrda av Mazdas ryska generalagent för att sätta färg på presentationen av den nya konceptbilen Kazamai. Och framträdandet fick stående ovationer.
- Tänk om alla soldater kunde ägna sig åt det här, utbrast en kollega, sjunga i stället för att skjuta.


Den ryska bilsalongen håller inte alls samma klass som den ryska kören och lever fortfarande i tron att vackra flickor på huven är ett gångbart säljargument, men så är Ryssland också ett yrvaket billand där byggandet av vägar och övrig infrastruktur inte har en chans att hänga med nybilsförsäljningen. Tidigare i år gick Ryssland om Tyskland som Europas största nybilsmarknad.
Trafiken i Moskva är kaotisk och det verkar som om samtliga 15 miljoner invånare har egen bil och är ute och kör på samma gång.


Jag träffar bilhandlaren Mikhail Bakhtiarov i utkanten av stan där kvarteret domineras av bilhallar. Han tar inte illa upp om kunden går tvärs över gatan eller till någon annan handlade i kvarteret. Han äger nämligen allihop och säljer både Mazda, Volvo, Saab, Opel, Ford och ytterligare 20 märken. I år räknar han med att leverera 80 000 nya bilar! Hans butiker och verkstäder har öppet klockan 8-22 sju dagar i veckan. I de toppmoderna lokalerna finns rekreationsavdelningar där kunderna kan se på film, spela spel eller bara koppla av medan verkstan lagar bilen.
Så utvecklingen går snabbt i den gamla diktaturstaten och förmodligen kommer bilsalongen i Moskva redan nästa år att hålla minst samma standard som exempelvis den i Detroit - av den enkla anledningen att ryssarna har de pengar som amerikanarna just nu saknar.
Kartan håller på att ritas om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om