Under våren investerar hemelektronikkedjan Media Markt totalt 80 miljoner kronor i att bygga om sina varuhus. Totalt kommer 18 av Media Markts 27 varuhus i Sverige att moderniseras.
Ombyggnationen av Media Markt i Norrköping, som håller öppet under omgörningen, beräknas vara klar inom några veckor.
Varuhuset ska utformas på ett sätt som gör det lättare för kunderna att orientera sig, med tydligare skyltning och kortare hyllsektioner. Det ska bli ljusare, med öppnare ytor och inslag i trä. Ambitionen är att bli ännu bättre på att bemöta kunderna.
– Vårt varuhus och våra duktiga medarbetare fyller en mycket viktig funktion när det gäller rådgivning till kunderna. Nu blir dessutom möjligheten att testa och uppleva produkterna på plats i varuhuset bättre och vi kommer ännu närmare kunderna, säger Ingo Rippert, varuhuschef Media Markt Norrköping.
Totalytan kommer att minskas något samtidigt som ett antal områden kommer att få tydligare exponering och större ytor jämfört med innan. Telekom, skönhet och hälsa, gaming, bärbart ljud och hörlurar samt inbyggnadsvitvaror är kategorier som kommer att hamna ännu mer i fokus.
Varuhuset kommer också att utrustas med ytor för matlagning, vid events.
Per Kaufmann, vd Media Markt Sverige, talar om mer interaktivitet, mer digital kommunikation i varuhusen och en tydlig koppling mellan webbhandeln och de fysiska varuhusen. I varuhusen kommer man att lyfta fram det som har störst efterfrågan bland kunderna.