– Det här är exceptionellt dyrt. Det är mycket ovanligt att det blir så dyrt för våra kunder, säger psykiater Fredrik Leandersson som är delägare i det privata företaget Körkortshälsan och som skriver intyg om personer som ska lämnas till Transportstyrelsen.
Körkortshälsan har funnits sedan 2012.
– Det fanns ett stort behov, det var väldigt svårt för folk som missbrukat att bevisa att de var drogfria, säger Fredrik Leandersson som startade Körkortshälsan tillsammans med en kollega som jobbade på beroendekliniken i Norrköping och där mötte många som inte hade någonstans att vända sig för att kunna bevisa sin drogfrihet när de tagit sig ur ett missbruk.
Nu finns företaget i Östergötland, Södermanland och Stockholm.
Körkortshälsan hyr ett rum på vårdcentralen i Hageby och har på så vis "nära till provtagningarna" som tas med kort varsel och under övervakning vilket är ett villkor från Transportstyrelsen.
Leandersson framhåller att Körkortshälsan inte får någon ersättning från landstinget och att det kostar så mycket i detta fall beror på att analyskostnaderna för vissa drogtester är höga på Rättsmedicinalverket.
Körkortshälsan har direktavtal med labben som tar och analyserar proverna. Vilka urinprov som ska tas och hur länge man behöver ta dem beslutar Transportstyrelsen.
– Har personen använt internetdroger, anabola steroider eller har en viss behandling mot ADHD så kan det bli väldigt höga kostnader då dessa prover är mycket dyra att analysera.
Det är förklaringen till att det blir så dyrt för Micael Molinder, som både har ADHD och som måste lämna tester för internetdrogen MDPV.
– Det är bara om han även hade brukat anabola steroider som det hade kunnat bli dyrare, fortsätter Leandersson.
Han medger att företaget lägger på "en del för att få sin verksamhet att gå runt".
Borde inte det här gå att göra hos landstinget?
– Svår fråga. Idag finns det begränsade resurser i landstingen. Om man ska ställa det på sin spets kan man fråga sig om vården ska subventionera missbruk eller om man istället ska prioritera vård av sjuka.
Leandersson tror att det ibland kan vara bra att personen själv får stå för kostnaden.
– Vi har sett att hos personer med riskbruk som kommer till oss så minskar oftast bruket av alkohol och droger.
Hur detta fungerade innan Körkortshälsan fanns och om det finns fler företag som sysslar med detta kan inte Fredrik Leandersson svara på.