Försäljningen av laddbara bilar har gått upp de senaste åren och när det gäller andelen av den totala fordonsflottan ligger Sverige på tredje plats i världen med 6,3 procent elbilar (2017). Toppar gör Norge med otroliga 39,2 procent laddbara bilar totalt i landet. Det finns en politisk vilja att främja en övergång till en fossilfri fordonsflotta och därför har det införts olika sätt att göra det förmånligare att köpa bilar som släpper ut mindre eller ingen koldioxid.
Men när det gäller laddbara bilar finns det en tröskel – enligt en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Länsförsäkringar är sju av tio osäkra på hur de ska ladda bilen utan risk för elfel och bränder. Detta är också befogade funderingar enligt Länsförsäkringar.
– Vanliga vägg- och motorvärmaruttag är inte alltid anpassade för en så pass lång belastning som det innebär att ladda en bil, så det är inte att rekommendera, och absolut inte använda grenuttag och helst inte förlängningssladdar, säger Bertil Jansson, skadereglerare på Länsförsäkringar Östgöta i ett pressmeddelande.
Eftersom belastningen på elsystemet blir större över längre tid är det bästa att göra en särskild installation.
– Det säkraste sättet att ladda bilen är en laddbox eller en fristående laddstolpe. Enklast och billigast är en laddbox på väggen, i eller på utsidan av ett garage, påpekar Bertil Jansson.
– Låt en elinstallatör kontrollera din elanläggning innan du installerar en laddstation, för att se att kablar och uttag klarar av en hög belastning under längre tid; det vill säga en normal laddningstid på 6-8 timmar.