Detta har lett till att antalet engångsmuggar minskat, skriver Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.
– Resultatet fram till nu är mycket lovande, men det krävs att vi fortsätter påminna kunderna om erbjudandet för att ännu fler ska ta med egen mugg när de handlar kaffe. Vår förhoppning är att fler kedjor ansluter till initiativet "Hej då engångsmugg", tillsammans kan vi verkligen göra stor skillnad för miljön, säger Lennart Schultz, kommunikationschef på Reitan Conveinence Sweden AB (RCS), som är franchisegivare åt Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och som Håll Sverige Rent samarbetar med.
Rabatten har erbjudits sedan i april och detta ska ha minskat engångsmuggsförbrukningen med 1,55 procent i hela riket, och 5,67 procent i butiker med studentnära lägen. Håller trenden håller i sig året ut skulle det betyda en minskning på 150 000 engångsmuggar från april till årsskiftet.
Ett positivt inslag i en riktning som sedan 1950-talet visat på en ökning av plast och engångsprodukter.
– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och mäter skräp i naturen eller på stränder. Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng är ur en medhavd mugg, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.