De satsar på fossilfritt

På fredagen skrev de sju företagen som ingår i nätverket Östgötautmaningen under för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är helt fossilfria transportlösningar före 2030.

Svante Axelsson, samordnare för Fossilfritt Sverige berättade lite om arbetet han bedriver.

Svante Axelsson, samordnare för Fossilfritt Sverige berättade lite om arbetet han bedriver.

Foto: Patrik Selsfors

Miljö2017-03-24 17:00

På fredagen har företrädare för sju företag verksamma i Östergötland samlats hos Returpack i Norrköping. Dessa företag är samtliga med i ett nätverk med en vision om fossilfria transporter i länet: Östgötautmaningen, vars projektledare Peter Henriksson också finns på plats. Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige är också här och har med sig en utmaning för påskrift.

Svante Axelsson börjar med att berätta om sitt uppdrag att få ner andelen fossila bränslen i landet och informerar om den utmaning han lagt på bordet.

– Det är ett tvåårigt avtal och det är kul att företräda ett projekt som detta, de flesta tycker det är roligt att vara med och rädda världen, säger Svante Axelsson som menar att de alla verktyg som behövs för att nå fram redan ligger på bordet.

– Nu öppnar vi den första utmaningen som gäller fossilbränslen.

Utmaningen består i att företag förbinder sig att nå målet 100 procent fossilfria transportlösningar före 2030, ett mål som är tuffare än det nationella målet som nöjer sig med 70 procents reduktion till 2030.

– Ni har berett marken för detta här i Östergötland med Östgötautmaningen. Jag ser det som att det finns goda förutsättningar att uppnå målet, tror Svante Axelsson.

Peter Fredriksson säger också några ord innan själva påskriften äger rum.

– Vi är övertygade om att det går att göra goda affärer och samtidigt göra hållbara klimatval. Det finns så många goda initiativ och nu ska vi se till att realisera Svantes utmaning, uppmanar Peter Fredriksson.

Sedan har det blivit dags för påskrift, först ut är Therése Ban, logistikchef för Swed Handling. Hon skriver under och därefter kritar de övriga representanterna på: en efter en. Therése Ban har tidigare i ett pressmeddelande utvecklat hur Swed Handling tagit sig an utmaningen.

– Redan för tre år sedan beslutade vi att köpa distributionsbilar som kan köras på fossilfria drivmedel. Det har minskat våra utsläpp med över 100 ton koldioxid per år.

På Renall betraktar man inte heller arbetet med att bli fossilfria som betungande.

– Vi ser inget motsatsförhållande mellan ambitiösa klimatmål och lönsamhet. Vi måste klara båda delar för att vara konkurrenskraftiga, säger Mårten Berbres, filialchef Stena Recycling Linköping, i en kommentar.

Företagen som på fredagen skrev på denna utmaning är: Returpack, Stena Recycling, Svensk Biogas, Alltransport, Lanmännen Agroetanol, Renall samt Swed Handling.

Fotnot: Det ska tilläggas att med ”fossilfritt Sverige” menas naturligtvis inte att göra Sverige fritt från samtliga fossil (som till exempel trilobiter) – det handlar istället om att komma bort från fossila drivmedel för att därigenom minska utsläppen av växthusgaser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!