– Det känns roligt att vara tillbaka. Det här är en speciell plats för mig, eftersom jag var här och åkte konståkning varje dag, säger Lotta Furebäck.
Till slut var hon tvungen att välja mellan konståkningen och dansen. Hon valde det senare, där hon tävlade och blev svensk juniormästarinna i latinamerikansk dans.
Nu arbetar hon med Sveriges största tv-produktion, där är hon Christer Björkmans högra hand – som showbidragsproducent. Hon är på plats i arenan, medan han sitter i sändningsbussen.
– Jag och min kollega Mari Ryberger är totalansvariga för numren, berättar Lotta.
Hon gör sitt tredje år med Melodifestivalen och hade många tv-produktioner på meritlistan när hon fick uppdraget: Fame Factory, Floor Filler, Dansfeber, Dansbandskampen och Talang.
Melodifestivalturnén pågår i sex veckor, men Lotta Furebäcks arbete med Melodifestivalen pågår i ungefär ett halvår. Redan i november – när alla låtar och artister är klara – hålls artistmöten för varje artist.
– Vi pratar igenom vilka visioner de har om hur deras nummer ska se ut. Vissa kommer med ett helt blankt papper, medan andra är väldigt tydliga. Då gör vi allt för att varje nummer ska bli så unikt som möjligt och få ett eget uttryck.
Sedan följer repetitioner i danssalar under december och januari. Ibland koreograferar de själva, och ibland rekommenderar de andra för att ge bidragen rätt känsla.
– Vi vill få artisterna att känna sig så trygga som möjligt med sitt nummer.
Inför varje deltävling görs en uppdatering med artist och dansare på tisdagen, där man går igenom alla kameravinklar. När artistrepetitionerna börjar i arenan körs alla nummer igenom tre gånger.
– Då säger vi vilka kameror de ska ta, och vad ska tänka på.
Efteråt går de in till ”viewing room” för att först lyssna och titta igenom varje nummer tillsammans.
– Vi tittar ruta för ruta och jobbar på varenda detalj. Jag och Marie har det yttersta ansvaret för att allt ser så bra ut som möjligt i tv-rutan.
– När alla andra går hem sitter vi halva natten och tittar på detaljer, vilka klipp som kan komma tidigare eller senare för att t ex få in dansen.
Brukar artisterna vara lätta att samarbeta med?
– Ja, alla är så taggade och vill vara på topp. Och det känner man i hela produktionen som samlar bästa bildproducenterna, bästa ljusdesignern... Det är fantastiskt att få jobba med alla de här proffsiga människorna.
Det går trender i shownummer som allt annat. Bland annat har Måns Zelmerlöws tekniskt avancerade nummer med en tecknad gubbe inspirerat till att använda mer specialeffekter.
– Måns gubbe skapade en trend som vi känt av. Tittar man tillbaka på förra veckan, så var många nummer väldigt teknikbaserade. Den här veckan är vi mera tillbaka till dans. Men det är viktigt att få till olika stämningar i numren, så att de inte blir alltför lika. Därför jobbar vi också jättetajt med bildproducenter, ljusdesigners och rekvisitörer.
Vad är svårast i ditt jobb?
– Det är förväntningar och visioner från många håll – inte bara från artister, utan också från skivbolag. Men vårt mål är att hur det än går för artisterna ska de känna sig stolta och nöjda med sitt bidrag.
Det låter som du har ett rätt krävande jobb?
– Ja, men det är roligt. Jag älskar mitt jobb.