Redan halv nio på måndagsmorgonen är det full fart i rörelserummet på Norrköpings Montessoriskola. För eleverna i årskurs fyra står nämligen dansmatte på schemat och då handlar lektionen om allt annat än att sitta och räkna tal i en mattebok.
– I stället för att säga till dem att sitta still, säger jag "spring snabbare", förklarar Marie Milton från Dansverkstan.
Hon har varit ute på skolor runt om i kommunen med sin dansmatte i ett par år nu. Och hon kan se en tydlig skillnad i elevernas sätt att ta sig an matteämnet, och att prata matte.
– När jag kommer tillbaka och har nästa lektion, märker jag att de pratar väldigt naturligt om matematik, säger hon.
Eleverna får springa runt och ställa sig bredvid en klasskompis för att mäta upp det avstånd som står på Marie Miltons skylt: centimeter, millimeter, meter och decimeter. Efter det lägger hon ut lappar med olika ord och symboler på, och frågar eleverna om de kommer ihåg vad en term är?
– En term och en term kan man antingen använda i addition eller subtraktion, och blir summan eller differens, säger Nellie.
Nu får eleverna i uppgift att i par om tre, genom någon form av dans, skapa tal med termer och summa eller differens. Det blir full fart i rummet och här syns nu klappar med händerna, snurrar, armhävningar och spagat.
– Genom att använda kroppen får de med det kroppsliga muskelminnet också. Då kan de knyta ihop kroppen med kunskapen när de sitter med matteböckerna, säger Marie Milton.