Tidigt ute på ny marknad

Små ölbrygerier är gamla nyheter. Nästa grej är svenskproducerad ekologisk läsk. Det säger Norrköpingskillarna Markus Nyberg och Daniel Gustafsson som precis fått en order på 1,5 miljoner flaskor.

LEVERANSKLART. Mycket att stå i har det blivit när hobbyföretaget växer så det knakar.

LEVERANSKLART. Mycket att stå i har det blivit när hobbyföretaget växer så det knakar.

Foto: Jens Fältskog

MAT OCH DRYCK2017-03-22 16:00

– Vem har bestämt att cola är brun, frågar sig Markus Nyberg som jobbat som säljare inom dagligvaruhanden i många år.

Tillsammans med kompisarna Daniel Gustafsson och Thomas Jensen bryter han ny mark på den svenska läskmarknaden.

– Jag rör ju mig mycket ute i butikerna och det slog mig att det inte fanns någon svensk ekologisk läsk på hyllorna, säger Daniel Gustafsson.

– Så vi började kolla vad det fanns för möjlighet att göra något här, vad det fanns för gemensamma nämnare som kunderna kunde efterfråga och som vi kunde utgå ifrån, säger Markus Nyberg.

De kom fram till att sockret skulle vara ekologiskt, alla smaker naturliga, inget konserveringsmedel och inga färgämnen.

För ett knappt år sedan var drömmen verklighet, om än i liten skala. Hittills har man sålt omkring 100.000 flaskor av de tre sorterna man hitills tagit fram.

Men den där siffran kommar inom kort att femtonfaldigas. Efter att en känd matbloggare testat deras dricka och berömt den har det smällt till i orderboken.

I dagarna skriver man också ett avtal med en stor internationell dryckesföretag som beställt 1,5 miljoner flaskor under en tolvmånadersperiod.

Än så länge produceras läsken av en underleverantör, men tankar finns att om öppna ett eget bryggeri i Norrköping.

– Det finns med i en plan, jag skulle gilla att vi kontrollerade hela kedjean, säger Markus Nyberg.

Än så länge finns tre smaker; äpple, citron och cola. Men redan inom kort är fler varianter på gång. Vad sägs exempelvis om kolsyrat iskaffe och te?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om