I en klass för sig
Efter att ha gjort sig av med förlusttyngda Chrysler vädrar Mercedes morgonluft och räknar med att nya C-Klass i kombiutförande ska bli en säljsuccé. Inte minst i Sverige. Och visst lirar den här bilen i en klass för sig. Åtminstone tills nya Audi A4 Avant kommer.
Foto:
C-Klass drabbades aldrig riktigt av den svajiga kvalitet som under en period fläckade några av det stjärnprydda prestigemärkets större modeller, där E-Klass var särskilt drabbad. Nya C-Klass känns dock genuint välbyggd och förtroendeingivande. I alla fall vid en första provkörning. Dessutom imponeras jag av det billigaste motoralternativet, 1,8 Kompressor (det är bara den som klarar det skattetekniska tjänstebilspriset). Trots att bilen alltså blivit betydligt större och motorn mera kraftfull drar den mindre bränsle än tidigare. Nu med 156 hk nöjer den sig med 0,78 liter milen. Volvos mindre bil V50 med bensinmotor på 140 hk behöver 0,91 liter milen.Som grädde på moset kostar den nya bilen, större och bättre utrustad, inte en krona mer än den gamla. Fast den var ju redan rätt dyr, förstås...Råkar du sedan frestas allt för mycket av tillbehörslistan så kan bilen bli nästan hur dyr som helst. Flera motorvarianter
Behöver du inte tänka på skattmasen så finns det många fler modellvarianter med kraftfullare motorer; C200, C230, C280, C350, C200CDI, C220CDI och C320CDI. Med fyrhjulsdrivning och 7G-Tronic växellåda hamnar priset på den sistnämnda modellen på 466 000 kronor.Så det gäller att njuta av stjärnglansen. Och det är lätt att göra. Man måste titta två gånger i backspegeln för att påminnas om att det faktiskt är en kombibil man kör. Och bagagerummet är så elegant att man hellre dukar upp en liten supé där än slänger in ett par cementsäckar.Så har man bara slantarna behöver man inte lida pin för att vara fin.
Motor: 4-cylindrig längsmonterad radmotor med sekventiell bränsleinsprutning och skruvkompressor, 1 796 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 156 hk (115 kW) vid 5 200 varv/min, vridmoment 230 Nm vid 2 800 varv/min.Chassi: Bakhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben. Individuell bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.Mått och vikter: Längd 460, bredd 177, höjd 146, axelavstånd 276 cm. Tjänstevikt 1 535 kg. Maxlast 530 kg. Bagagevolym 485-1 500 liter. Släpvagnsvikt 1 700 kg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!