En röd spårvagn!

En rödmålad spårvagn från Norrköping? Ja, men var lugna, den kommer att få den karakteristiska gula färgen framöver.

Museispårvägen i Malmköping har en egen logga.

Museispårvägen i Malmköping har en egen logga.

Foto: Sören Boström

MALMKÖPING2018-08-04 12:00

– Ja, absolut, säger Mats Johansson, en av entusiasterna hos Malmköpings spårvägsmuseum.

– Den nuvarande röda färgen är bara en grundfärg och innan vagnen är färdigrenoverad och klar att skickas ut på vår museispårväg, så kommer den att ha fått den ordinarie gula Norrköpingsfärgen.

När tror du att vagnen är färdig och klar att användas?

– Jag är optimist och hoppas att vi hinner få den färdig för körning redan till nästa sommar, trots att det fortfarande återstår en hel del renoveringsjobb.

Den aktuella spårvagnen byggdes 1906 till Konst- och Industriutställningen i Norrköping och inköptes av dåvarande Norrköpings Kommunala Affärsverk från ASEA med elektrisk utrustning från AEG.

Enligt fakta var vagntypen identisk med Göteborgs vagntyp M1 och under åren 1925 - 1942 köpte Norrköping totalt 23 liknande vagnar, begagnade från Göteborg.

Vagnarna levererades med öppna plattformar, som byggdes in 1911. Vagntypen var sedan i ordinarie trafik fram till slutet av 1950-talet.

När det gäller vagnen i Malmköping, donerades den till SSS, Svenska Spårvägssällskapet i november 1967 av Norrköpings Kommunala Affärsverk.

Den transporterades sedan till Museispårvägen i Malmköping i december samma år.

År 2000 påbörjades en storrevision, som alltså pågår ännu.

– Men nu börjar vi skönja slutet av revisionen och min förhoppning är alltså att vagnen är klar att köra med nästa sommar, säger Mats Johansson.

Totalt har museet mer än 40 spårvagnar i sin ägo från de 12 spårvägsstäder, som en gång funnits i Sverige. Den 13:e staden, Ulricehamn hade bara en vagn, som såldes till Göteborg 1918 och skrotades ganska fort.

En tredjedel av museets spårvagnar har hittills renoverats och körs i museitrafiken mellan Malmköping och Hosjö, en rundtur som tar en knapp halvtimme. De äldsta spårvagnarna är från 1903 och den nyaste från 1967 och kommer också från Norrköping.

Tilläggas kan att även spårvägsmuseet i Norrköping, kör runt med veteranspårvagn i Norrköping under sommarhalvåret och då medföljer också en guide och berättar om det man åker förbi under rundturen.

– Och under kulturnatten kommer vi att ha Spårvägsmuseet i Norrköping öppet och då finns möjlighet att ta en åktur med våra gamla vagnar, hälsar Willy Forsström, en av spårvagnsentusiasterna i Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om