– De flesta av våra kunder hör av sig via mobil och det är företagets mobilnummer som står på vandrarhemmets hemsida, säger Kenneth när tidningen träffar honom på hans arbete i centrala Lotorp.
Att inte kunna bli nådd av potentiella gäster är förstås inget som gynnar verksamheten.
– Nej, det kan bli ödesdigert. Jag anmälde det här på torsdagsmorgonen förra veckan. Jag vet inte hur många kunder jag tappat mellan torsdag och tisdag. Visst går det att mejla till oss. Men de flesta förfrågningar om boende sker via min mobil, berättar Kenneth och fortsätter:
– Människor fungerar så att får man inget svar går man vidare till nästa aktör. Det gäller att vara på tå och vara kontaktbar hela tiden. Därför kommer jag att skaffa ett nytt abonnemang från en annan operatör idag och säga upp Telias. Jag vill förstås inte betala för något som inte fungerar.
Av supporten på Telia fick Kenneth inga fler besked än vad han själv kunde hitta på deras hemsida.
– Nej, de hade inga svar att ge. Efter mycket arbete från min sida fick jag kontakt med supportchefen via mejl.
Där fick Kenneth veta att den mast som Telia använde sig av var placerad på ett gammalt utdömt vattentorn. På grund av den akuta rasrisken får inga tekniker komma nära vattentornet och masten är numera borttagen.
– Efter att kommunen påtalade den akuta rasrisken så plockade vi ned vår mast i förra veckan, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.
Paul Barath, är vd för Finspångs Tekniska Verk. Han tycker det är märkligt att Telia väntat så länge med att agera.
– Vi har haft en dialog med Telia om detta i fyra–fem år. De har haft kunskapen under lång tid utan att göra något åt det. Till sist slog Telias egen säkerhetspersonal larm om att de inte kunde vistas i tornet på grund av rasrisken. En uppfattning som delas av vår personal och som konstaterades vid en inspektion för två år sedan, säger han.
Många kunder som har Telias mobilnät har hört av sig till Finspångs Tekniska Verk och beskyller dem för det som inträffat.
– Det känns inte helt schysst. Det är Telias ansvar mot sina kunder att de har täckning. När vi har rivit tornet så har vi inga problem med att Telia har en mast på samma ställe, men marken är Holmens så de måste också säga sitt. Men Finspångs Tekniska Verk bedriver ingen telefonverksamhet, poängterar Paul Barath.
Varför kunde inte Telia ha en bättre framförhållning när ni haft kännedom om vattentornets dåliga skick i många år?– Vi har arbetat med en ersättningslösning på längre sikt, men samtidigt hade vi inget definierat slutdatum när det inte skulle gå att använda vattentornet längre. En del i det här är att det behövs ett marktillstånd för att sätta upp en ny mobilmast. Om det blir på samma plats där det gamla vattentornet står vet jag inte i nuläget, säger Inger Gunterberg.
På Telias hemsida står det att Kenneth Carlborgs ärende ska vara löst den 7 april.
– Vår målsättning är att få till en temporär lösning så fort det går, men jag vet inte exakt när det blir.
Handlar det om några dagar eller veckor?– Den informationen har jag inte.
Fotnot: Även tidningens reporter, som har Telia som operatör på sin arbetsmobil, kunde också konstatera orden ”ingen täckning” på sin mobil så länge hann befann sig i Lotorp.