Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lyckad start för ung företagare

Orädd, med en genomarbetad plan och en stor kunskap om det man satsar på. 26-åriga Mathilda Mattsson vet vad som krävs för att förverkliga drömmen som egenföretagare.

Mathilda Mattsson har fått snurr på såväl den fysiska  butiken som nätbutiken, där hon erbjuder ridsportatiklar.

Mathilda Mattsson har fått snurr på såväl den fysiska butiken som nätbutiken, där hon erbjuder ridsportatiklar.

Foto: Foto. Inger Ramstedt

Lotorp2017-03-10 07:00

Det har gått ett år sedan Mathilda Mattsson på allvar började fundera på att starta en egen ridsportbutik vid sidan om det ordinarie jobbet på Mo gård. Att det just skulle bli en sådan känns inte så främmande, om man tittar ut genom fönstret där butiken ligger, på föräldragården Bottorp Västergård, utanför Lotorp. Här rör sig ett tiotal islandshästar i hagen och pockar på uppmärksamhet.

– Hästar har alltid funnits i mitt liv och dessutom är jag intresserad av försäljning. När mina föräldrar flyttade till den här gården för fyra år sedan fanns ju en given lokal här. Den var isolerad och klar, säger Mathilda och visar runt bland sortimentet.

Det skulle ändå dröja tre år till innan planen på att verkligen starta ett eget företag tog fart på allvar. Men när det väl kom dit gick det fort.

– Jag tog hjälp av Nyföretagarcentrum och efter att jag varit där och berättat om min idé, gick det bara 24 timmar tills jag hade återvänt med en budget och en affärsplan. Jag är ju väldigt ivrig av mig, skrattar hon.

När väl beslutet var taget, handlade det om att knyta till sig leverantörer. Hon fick hjälp av en bekant och det rullade på. I maj förra året slogs portarna till MM Ridsport upp.

- Jag var livrädd att ingen skulle komma på premiärdagen, men det blev knökfullt, jag trodde golvet skulle rasa, fortsätter Mathilda och skrattar igen.

För att lyckas insåg hon snabbt att det handlar om att marknadsföra sig så mycket det bara går. Ett sätt är att resa runt på olika tävlingar och sälja där.

När hon tar emot den här dagen är hon i full färd med att packa det som ska med till ett evenemang i helgen. Även om det tar mycket tid, är det också det som ger en bra inkomst. Liksom e-handeln, som hon drog igång i oktober förra året.

– Näthandeln har gått väldigt bra och den fanns med i planerna redan från början. Men det har krävt en del investering och det tar en hel del tid. Det ska packas och levereras snabbt. Även här handlar det om att marknadsföra sig. Jag är ju en i mängden bland alla andra, och då gäller det att lyfta fram godbitarna, konstaterar hon.

Vad är det bästa med att driva eget?

– Att man jobbar åt sig själv, jag bestämmer ju allt själv. Men man måste vara orädd och hungrig på det man gör, annars blir man definitivt överkörd i den här branschen.

Och det svåraste?

– For min del är det att jag inte kan erbjuda alla allt i min butik. Det finns begränsningar både när det gäller plats och ekonomi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!