Under andra världskriget användes gengas som fordonsbränsle i Sverige och Finland på grund av bristen på olja. Gengasen hade mycket stor betydelse för att hålla transporterna rullande.
I november 1940 fanns det 22 000 inregistrerade gengasbilar i Sverige. Vid samma tidpunkt året därpå var antalet 71 000.
– Det var vanligt med gengasbilar på 1940-talet. Jag har reparerat bilar sedan 1942 när jag var 13 år. Min far hade bilverkstad och jag fick göra det mesta, berättar 85-årige Åke Blom.
I dag är fordon som drivs av gengas sällsynta. Åke och Pelle har arbetat sedan i höstas med att bygga gengasbilen av en Volvo 142:a av 1973 års modell.
– Vi hittade ett gengasaggregat som legat i 70 år på en loge i Locknevi som vi renoverade. Jag har haft lite komplikationer med hjärtinfarkt och operation, men sedan i höstas har vi jobbat fyra kvällar i veckan med bilen, säger Åke Blom.
Till skillnad mot andra fordon körs den på grillkol(!).
– Fyra säckar grillkol går att köra på i ungefär sex mil. Det väcker stort intresse när vi berättar vad vi byggt för bil, säger Pelle Åkeborg.
Nyligen prisades deras bygge vid Locknevi classic motorshow.
– Det var som en bisvärm med folk runt oss hela dagen som ställde frågor. Många unga grabbar var jättenyfikna. Alla undrar hur den fungerar, säger Åke.
Pelle lyfter fram Åkes noggrannhet och duon påpekar att de fått leta överallt i jakten på material för att färdigställa fordonet.
– Folk kallar oss Åsa-Nisse och Klabbarparn. De höll också på med gammaldags experimenterande och det pös och rök om deras grejer.
De beskriver skillnaden mellan gengas och andra bränslen.
– Gengas är förnybar energi. Det tar cirka tio minuter att komma iväg, aggregat ska rensas ur. Man får inte samma motoreffekt, men inte långt ifrån, säger Pelle.
Det är ytterst ovanligt att gengasbilar rullar på vägarna nuförtiden.
– Det finns inte alls många. Vi vet ingen annan i Finspångstrakten. Det var visst en person i Tjällmo som gjort ett aggregat.
Folkbladets reporter fick under en provtur bevittna att gengasbilen fungerar fint på vägarna.
– Det har varit som ett gubbdagis och en fröjd att få hålla på här i verkstadslokalen i Lotorp. Vi har gjort det av nostalgiska skäl som en rolig grej för att visa hur det var förr i tiden. Jättekul att vi fått så mycket respons, konstaterar Åke Blom och Pelle Åkeborg.