Skapades på sociala medier för skapandets skull

Hon byggde upp företaget på sociala medier och har levt på skapandet i elva år. Men själv blir hon aldrig riktigt nöjd. "Jag tycker bara det blev bra i tio minuter, sedan tröttnar jag och tänker på nästa", säger Marie Åkerlund.

Marie byggde upp företaget på sociala medier

Foto: Magnus Johansson

Lotorp2024-12-25 01:00

Nyheten i korthet

  • Marie Åkerlund har byggt upp sitt konstföretag via sociala medier och har levt på sitt konstnärsskap i elva år. Hon har haft utställningar i flera länder, inklusive USA, Italien och Frankrike.
  • Hennes karriär började när hon gjorde ett porträtt av bandet Takida och lade ut det på sociala medier. Detta ledde till hennes första utställning och sedan dess har hon fått allt fler förfrågningar via Facebook.
  • Trots sin framgång är Åkerlund aldrig helt nöjd med sitt arbete. Hon ser sin ständiga strävan efter förbättring som en drivkraft i sitt konstnärsskap.

Allt började med att Marie Åkerlund fick ett infall att göra ett porträtt på Takida, när hon hörde deras låt "You learn". Det lade hon sedan ut på sociala medier.

– Sedan hörde Takidas skivproducent av sig. Hur han hade fått reda på målningen har jag fortfarande ingen aning om, säger Marie

Samarbetet ledde till hennes första utställning i Ånge och därefter började hon få mer och mer förfrågningar på Facebook.

Beställningar kom in och sedan 2013 driver hon Åkerlund Konst på heltid och lever på sitt konstnärsskap.

undefined
Skogsmotiv är ofta förekommande i hennes målningar.
undefined
Marie visar upp en tavla som visar en vy från hennes kära hemort, Lotorp.
undefined
Penslarna står alltid redo och väntar på att Marie ska ta sig an nästa verk.

– Det här året har i stort sett alla beställningar gjorts via sociala medier. Jag har inte haft så många utställningar i år. Nu har jag klarat mig i elva år som konstnär, jag är så tacksam för varje år det går vägen.

Genom åren har det blivit utställningar i USA (New York, Miami, San Diego, Las Vegas), Italien (Rom, Milano, Palermo), Frankrike (Paris, Marseille), Spanien (Marbella), Tyskland (Finsterwalde), Österrike (Wien) och Danmark (Köpenhamn).

 – USA är det land som jag ställt ut mest i, elva gånger, och där har jag även sålt den dyraste tavlan. I New York sålde jag en tavla för 40 000 kronor.

 Marie är framgångsrik i ett land som hon aldrig har besökt.

undefined
Tavlorna sitter uppradade i ateljén.
undefined
Ateljén i Lotorp ligger i en källarlokal i Lotorp.
undefined
En målning som visar Lotorpsmiljö.

– Schweiz är ett land som jag har sålt många tavlor till, men aldrig haft någon utställning i. Det tycker jag är kul. Där måste jag säga att internet och sociala medier är toppen, betonar Marie Åkerlund.

I Italien har hon ställt ut flertalet gånger och där prisades hon nyligen med ännu ett konstnärspris. 

58-åringen tar skogspromenader varje dag innan hon beger sig till sin konstateljé på Hultsjövägen i Lotorp.

– Jag är beroende av att vara i skogen. Jag får ett lugn där. Just nu är det dessutom mycket skogsmotiv som folk vill ha. Det som går bäst är originalmålningar.

Nästa år väntar utställning i Marbella, eventuellt i New York och Stockholm och Eskilstuna.

undefined
Marie funderar ständigt på nya verk som ska skapas.
undefined
Åkerlunds konstateljé ligger på Hultsjövägen i Lotorp.

Vad har du för mål?

– Att bli bättre på att måla och utvecklas hela tiden. Den dagen jag är supernöjd med en målning vill jag inte ska hända. Har jag tröttnat då?

Marie lyfter fram sin ständigt dåliga självkänsla, som en motor till att hon aldrig är nöjd, trots att hon skapat över 250 målningar de senaste elva åren.

– Det roligaste är när man börjar bli klar och ser att motivet börjar ta form. Sedan tycker jag att tavlan är bra i tio minuter, sedan tröttnar jag på den och tänker att nästa tavla ska bli riktigt bra, säger Marie Åkerlund.

Karta: Hultsjövägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!