Så här fungerar skolskjutsarna i verkligheten
Klockan är ungefär tjugo över ett på onsdagseftermiddagen. Nedanför Lotorps skola står busschauffören Lennart Andersson och väntar med sin skolbuss. Det dröjer inte länge innan de första eleverna kommer.
Kim och Otto kliver av en kilometer från hemmet. Det tycker de är helt okej. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto: Fotograf saknas!
- Han ska inte med idag, han blir hämtad, säger Carina Allander som fröken heter.
Hon har koll på att alla som ska vara med på bussen är det innan Lennart stänger dörren för att köra iväg.
Innan han kör iväg tittar han en extra gång i den lilla monotorn som sitter framme vid panelen.Som en liten, liten tv-skärm ser den ut och på den visas en bild av mittutgången på bussen.
- Jag släpper aldrig av några av de yngre eleverna från mellandörren, då ser jag inte vart de tar vägen. Då kanske de springer ut bakom bussen.
Bälten en självklarhet
När allt är kollat blinkar Lennart och kör ut bussen. Han kör mot Lotorp fast man ska åt andra hållet, bortanför kiosken finns nämligen en specialgjord vändplan för bussen.
Några hundra meter från skolan släpps vanligtvis den första eleven av.
- Vi brukar göra så att om det finns plats så får eleverna på vägen åka med, säger Lennart.
Det är vägen mellan Lotorp och Butbro som han tycker är värst. Visserligen är det 30 vid skolan, men många bilar kör väldigt mycket fortare än så.
- Och nu på vintern blir det halt här, fukten kommer väl upp från Lotorpsån och fryser, sen är det trångt och kurvigt, säger Lennart som tycker att det pratas för lite om säkerheten för barnen vid av och påstigningar.
- Sista åren har det nästan bara pratas om bälten. Och visst är det viktigt att barnen använder bältena i bussarna, men att få bilister att visa större hänsyn förskolbussar tycker han det pratas för lite om.
När det gäller vid vilka ställen barnen släpps av på har Lennart tillsammans med skolan och föräldrarna valt de bästa platserna. En del barn hämtas upp i början och får följa med på turem bort från skolan innan de hämtat den elev som bor längst bort.
- Vi har valt att göra så om barnet går på och av vid en större väg för att de skalslippa gå över, säger Lennart.
En del av de yngsta eleverna följer han själv över vägen för att kunna se till att de kommer säkra hem. Många av eleverna följs till bussen på morgonen och många hämtas vid bussen efter skolan.
Under de 25 år som Lennart Andersson kört skolbuss har han inte varit med om några olyckor, men visst finns det tillfällen när de kunde ha hänt.
- Nog har det hänt att en elev sprungit ut i vägen och ofta kör bilarna förbi i alldeles för hög fart, säger Lennart.
Helst skulle han vilja att det är som i USA där får inga bilar köra om en skolbuss som står stilla för att släppa på eller av barn.
"La Dolce Vita"
Kring Lämmetorp by släpps de sista eleverna av innan det är dags för Lennart att köra in till Lotorp igen för att hämta de lite äldre eleverna och köra hem dem.
- De är lite högljuddare och mer fart på. De vill gärna lyssna på musik i bussen, antingen sån de har med själva eller så brukar jag sätta på en av mina skivor som jag har här, säger Lennart och visar på en lucka i panelen.
Där i ligger låtarna från 2004 års schlagerfestival och om man ska välja låt efter tillvaron i Lennarts skolbuss så väljs nog hellre "La Dolce Vita" än "det gör ont".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!