Fler företag flyttar sina kontor till nya lokaler i Finspång och Swedbank är en av dessa. I december kom beskedet att banken skulle få nya lokaler. Flytten till ett nytt kontor, som bara ligger ett stenkast bort från den tidigare lokalen, har diskuterats bland de ansvariga och Göran Bergort, kontorschef på Swedbank, berättar:
– Den diskussion som vi har haft över en längre tid är att banken har letat efter en lokal som är bättre storleksmässigt och som ligger centralt. En sak är exempelvis den låga efterfrågan av bankfack. I hela källarplanen i den förra banklokalen var det bankfack.
I takt med utvecklingen satsar banken i Finspång på att ha personlig kontakt med sina kunder.
– Vi ser fortsatt framöver att det är viktigt och relevant med ett lokalt bankkontor i Finspång. Det finns en stor efterfrågan från våra kunder för personligt besök. Det känns väldigt bra att banken kunde förlänga sitt avtal och att vi fortsätter i en ny lokal, säger Göran Bergort.
Under måndagen slog banken upp dörrarna till det nya lokalkontoret som består av 400 kvadratmeter med ny inredning och nya möbler.
– Det är fräscht och såg fint ut inne i lokalen. Det ligger i ett bra läge med snabb och smart tillgång för alla. Vid gamla kontoret blir det gågata nu, så det hade nog varit lite krångligare att ta sig fram med bil och hitta parkeringar, men nu tror jag det underlättar, berättar kunden Romeo Sivoplay.
Finspångsbon Lennart Andersson kikade in på det nya kontoret och ger en tumme upp:
– Jag hade inte något ärende men jag blev lite nyfiken och tittade in. Jag tycker det ser bra ut och det ligger bra med tanke på parkeringar och att det blir mycket trafik. Även fast man inte går dit lika ofta längre för att det mesta görs genom internet så är det bra att ha ett kontor, säger Finspångsbon Lennart Andersson.
Genom entrén till Köpmannen passerar det många kunder för att besöka banken och inne på bankkontoret befinner sig Göran Bergort.
– En viktig del är att den nya lokalen är mer anpassad efter dagens behov, vilket gör det både bättre och enklare för våra kunder, säger han.
Swedbanks nya lokaler ska underlätta för besökare:
– Med bättre anpassade rum för personliga möten och digitala lösningar där kunden antingen själv eller via guidning kan få hjälp.