Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kortkrångel på bussarna

Kortläsarna på länets bussar fortsätter krångla. Vid hälften av de resor som Guje Lindwall gjort mellan Ljusfallshammar och Finspång, har inte hennes resor registrerats korrekt.

Foto: Robert Svensson

LJUSFALLSHAMMAR2010-11-18 03:00
Runt 20 resor har Guje Lindwall gjort under den månad hon bott i Ljusfallshammar. Hon är inte ensam om att vara kritisk mot biljettsystemet som Östgötatrafiken har.- Jag hör ofta att folk klagar på att det inte fungerar. Busschaufförerna likaså. Men ingen vågar säga ifrån och kräva att något görs åt problemet, säger hon.Själv laddar hon sitt resekort med pengar och betalar per resa hon gör.- Trots att jag just laddat kan kortläsaren säga att det inte finns några pengar på kortet. Och det spelar ingen roll om man har månadskort. Det har jag sett på andra som reser och inte kan registrera sin resa, säger hon.Inget problem för elever
Hennes egen erfarenhet är att när den ena maskinen strular, fungerar inte heller den läsaren som chauffören har hos sig. Däremot verkar skolelevernas kort alltid fungera som de ska.- Flera chaufförer är riktigt irriterade på det här systemet. De har verkligen försökt att registrera resan men det går bara inte, säger Guje Lindwall.Nu är hon rädd att de felaktiga systemen ska orsaka indragna busslinjer i framtiden.- Om upp till 50 procent av resorna inte registreras får Östgötatrafiken ingen rättvis statistik på hur många som åker. Vi som bor här uppe och inte har bil är helt utlämnade till att busstrafiken fortsätter gå, säger hon.Nu anser hon att det är dags för Östgötatrafiken att ställa krav på leverantören att lösa de problem som finns.- De måste se till att det finns ett system som fungerar. Varken personal eller passagerare ska behöva påverkas på det här sättet. I andra städer där liknande system finns, har man åtgärdat brister. Om man köper en vara måste det finnas garantier på att fel ska rättas till, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!