Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Munkarna i Ljunga ger buddister stöd och vägledning

I mars var det ett år sen den gamla bilverkstaden i Ljunga förvandlades till buddistiskt tempel. Under sommaren har munkarna med hjälp av ideella krafter skapat en prunkade trädgård. "Folk är nyfikna och alla är välkomna", säger abboten Phongsuthee Artsiri.

Nipapan Storm sitter ner framför Phru Phongsuthee Artsiri. "Jag vill helst vara lägre än honom för att visa vördnad", säger hon.

Nipapan Storm sitter ner framför Phru Phongsuthee Artsiri. "Jag vill helst vara lägre än honom för att visa vördnad", säger hon.

Foto: Louise Åsenheim

Ljunga2021-08-07 11:00

Den gamla bilverkstaden i hörnet av Furingstadsvägen och Arkösundsvägen byggdes om till tempel av munkarna själva, när de vuxit ur den tidigare lokalen i Brånnestad. Hit kommer troende från hela mellansverige för att utöva sin tro, och innan corona bröt ut även buddister från andra länder. Det är tack vare besökarna som munkarna klarar sitt uppehälle.

– De har ingen lön för det de gör utan det måste finnas ett behov av deras hjälp. Om de hjälper oss med andligt stöd, meditation och att utöva vår tro, så kommer människor att skänka allmosor till templet så att munkarna kan leva, säger Nipapan Storm, medlem i thaibuddistiska föreningen.

Hon är också med som tolk under intervjun med abboten Phongsuthee Artsiri. Han sitter på det upphöjda altaret inne i tempelsalen iklädd en traditionell orange mantel, en sådan som munkarna bär varje dag, året runt. Bakom honom ståtar en buddhastaty i guld och dignande fruktfat och blommor pryder altaret. Pongsuthee blev munk i sitt hemland Thailand när han var 25 år och var 49 år när han valde att flytta till Belgien för att leva i ett thaibuddistiskt tempel där. Tre år senare flyttade han till Sverige för att bygga upp det första buddistiska templet i Östergötland. 

– Buddister här fick åka långt för att kunna utöva sin tro. Det var en i föreningen som besökte templet i Belgien och då fick Phongsuthee veta att vi inte hade något tempel här och fick frågan om han inte kunde komma hit så vi kan utöva vår tro, säger Nipapan.

Vardagslivet i templet följer strikta rutiner för munkarna. Klockan 04.00 är det uppstigning, mellan 05.00 och 07.00 repeterar de Buddhas tal och mediterar och mellan 10.00 och 12.00 tar de emot besökare, lär ut Buddhas lära till dem och tar emot maten de skänker.

– Sen äter vi tillsammans, som ett knytkalas, säger Nipapan.

Men om ingen kommer får de ingen mat då?

– Om ingen kommer så har vi sett till i förväg att det finns mat, säger Nipapan.

Övrig tid gör munkarna hushållsgöromål, renoverar och pysslar i trädgården, innan det åter är dags för meditation och religiösa studier, innan läggdags.

Är det inte tråkigt att alltid följa samma rutiner?

– De här rutinerna visste jag om från början, när jag valde att leva munklivet. Det är något man gör för att man vill det, säger Phongsuthee.

Men hur var det nu med den blomstrande trädgården? Fyller den någon särskild funktion?

– När vi ser vackra saker blir vi glada. Många vill också komma och titta och undrar vad det är. Kanske blir någon intresserad av det buddistiska budskapet. Först tittar vi på vackra saker, sen kan vi gå in på hur vi mår, säger Nipapan.

Nipapan Storm började själv komma till templet 2011. Det var under en period då hon kände sig stressad i yrkeslivet.

– Det blev för mycket ett tag. Om inte sinnet orkar så orkar heller inte kroppen. Så jag kom hit för att meditera och ställde en massa frågor till Phongsuthee.

– Han har stort tålamod, och till slut hade jag fått alla svar jag ville ha, säger Nipapan och tittar leende på abboten.

Hon känner att det andliga stöd hon fått har gjort henne starkare och att hon nu har lättare att hantera det som är svårt i livet. Nu kommer hon hit varje dag efter jobbet för att få lung och ro.

– Här fyller jag på energi, säger hon.

– Alla kommer hit av olika anledningar. Det kan vara för att skänka allmosor, för att hjälpa munkarna eller hjälpa sig själv.

Den här dagen har templet besök av en grupp thailändare från Smålandsstenar. De har nu tagit plats på verandan för att meditera. Den som vill kan också meditera gående i trädgården. I ena änden av den finns ett litet altare där de ställer fram buddhastatyn och håller ceremonier vid särskilda högtider.

Hur har grannarna reagerat på er närvaro?

– Vi har frågat och de tycker att det är okej, säger Nipapan.

Phongsuthee säger att många är nyfikna och har reagerat positivt på trädgården. 

– Folk är nyfikna och alla är välkomna, säger han.

Vad är det bästa med att vara munk?

– Som munk behöver jag inte fundera över mitt privatliv, som fru och barn och sådant. Det jag gör, gör jag för andra, för samhället. Det är det min tro handlar om.

Du känner att du gör gott för andra?

– Ja, jag hjälper genom att ge råd och stöd genom Buddhas lära, och att på så sätt övervinna svårigheter i livet.

Wat Siamminmangkalaram

Wat Siamminmangkalaram heter templet i Ljunga.

De får besökare från hela mellansverige, och innan corona bröt ut även från andra länder.

Munkarna tar också emot studiebesök av exempelvis skolor och pensionärer. Munkarna åker också ut och besöker skolor. 

På helgerna åker munkarna hem till troende för att till exempel välsigna deras hus eller närvara vid någons födelsedag.

Det finns cirka 30 buddistiska tempel i Sverige. Troende åker gärna omkring och besöker tempel på andra orter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!