Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hälsoreklam under granskning

Kommunen vill förbjuda Wellnox att marknadsföra sina juicer med påståenden som tillskriver dem hälsoeffekter.

Vd. Thomas Sjölander startade Wellnox efter att ha fått en hjärtinfarkt.

Vd. Thomas Sjölander startade Wellnox efter att ha fått en hjärtinfarkt.

Foto: Montage

LIVSMEDEL2017-09-03 10:00

Bygg- och miljökontoret gjorde en rutinkontroll hos livsmedelsanläggningen Wellnox i Norrköping i maj. Inför besöket hade tjänstemännen granskat hur företaget marknadsför sina produkter på internet och ute i butik.

Granskningen fokuserade framför allt på produkten ”Rå”, drycker av olika grönsaker, bär och frukter. Det handlar bland annat om rödbetsjuice som företaget tillskrivit hälsoeffekter.

Livsmedel får inte marknadsföras med påståenden som tillskriver det egenskaper att förebygga, behandla eller bota sjukdomar.

– Det är flera olika delar i det här. Det är en ganska komplex lagstiftning, och den hänger inte riktigt ihop med det som exploderat de sista tio åren, med sociala medier, säger Thomas Sjölander, vd och delägare i Wellnox Health AB.

Han har redan gjort en del förändringar när det gäller sättet att marknadsföra produkterna. Hemsidan har rensats upp, det finns inga länkar till hälsostudier på den längre, och företagets tidning ”Råkraft” finns inte längre intill produkterna i butik, säger han.

– Man får inte enligt livsmedelslagen tillskriva ett livsmedel att det har någon som helst hälsoeffekter, säger Thomas Sjölander.

– Man får inte ens säga att ett livsmedel är nyttigt. Samtidigt som myndigheterna vill att vi ska äta nyttigare, så får de producenter som tillverkar nyttigare mat inte säga att den är nyttig.

Det Sjölander nu protesterar mot är att Facebook-sidan betraktas som en marknadsföringskanal och att företaget görs ansvarigt bland annat för kommentarerna där. Kommunen hittade länkar till företagets nyhetsbrev, och jämställde Facebook-sidan med hemsidan, säger Sjölander.

Facebook är ingen försäljningskanal, utan det är ett forum, menar Thomas Sjölander. Den frågan vill han få prövad.

När ärendet i veckan kom upp i byggnads- och miljöskyddsnämnden blev det återremiss. Enligt Lars Karlsson (S), 1:e vice ordförande, handlar det bara om att göra ett förtydligande i beslutsunderlaget. Det finns en lagstiftning kring livsmedel, betonar han, och menar att den frågan inte har med tryckfrihet att göra.

Beslutet i nämnden vid nästa sammanträde väntas bli enligt förslag: att förbjuda Wellnox att marknadsföra sina produkter "genom medicinska påståenden eller icke godkända hälsopåståenden".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om