Flygvapenmuseet i Linköping bjuder in till 75-årskalas tillsammans med Saab AB, Svensk Flyghistorisk Förening, uppvisningsgruppen Team 50, Veteranklubben Saab och Östergötlands Flyghistoriska Sällskap.
Födelsedagsbarnet Saab 91 Safir är ett enmotorigt propellerflygplan som utvecklades av Saab i Linköping. Prototypen kom i luften för första gången den 20 november 1945. 75 år senare ska detta firas med överflygningar och digitala föredrag.
Den 20 november passerar Team 50 med en Saab 91A Safir och fem Saab 91B och -C över Flygvapenmuseum i en formationsflygning. Efter det flyger de över Centrala griftegårdarna i Linköping där de med vingtippningar passerar A J Anderssons grav. A J Andersson var flygplanets ledande konstruktör. Planen flyger också över Saab AB för att sedan landa på Saabfältet.
– Saab har döpt sitt käraste barn efter en juvel: safir, säger Alf Ingesson Thoor som kommer att flyga en av Safirerna i formationen.
– Nu när det är 75 år sedan födelsen är det ett privilegium att Team 50 får visa upp Saab Safir, eller Sk 50. Ett flygplan som har uppskattats runt om i världen, samt har lärt en stor del av de svenska flygvapenpiloterna under Kalla kriget att ta de första stapplande stegen till att bli stridsflygare i det svenska flygvapnet.
Piloterna på F13 i Norrköping lärde sig flyga med Saab Safir, som var utbildningsplan på flygskolan i Ljungbyhed. Gamla plan hamnade på flottiljerna, så också på F13. Flygvapenmuseet i Linköping har en Saab Safir som är märkt F13.