"Högre fart räddar liv"
Högre fart räddar liv. Det anser landshövding Björn Eriksson, som vill höja hastighetsgränsen på landets motorvägar.- Genom att höja där kan man få folk att acceptera sänkta hastigheten på andra mer olycksdrabbade vägar, säger han.
Landshövding Björn Eriksson vill höja fartgränsen på motorvägarna. FOTO: SCANPIX
Foto:
- Tanken är att man måste få folk med sig, säger han. Att få alla att förstå att trafiksäkerhet inte bara handlar om att sänka hastigheterna så trafiken till slut står stilla. Om man ser att det finns logik i hastighetsförändringarna blir man också mer lojal. Annars känner man bara förakt mot systemet.
Två delar
Björn Eriksson vill sänka fartgränserna på 90-vägar till 80 kilometer i timman och på 50-vägar till 40. 70-vägarna vill han dela i två delar. Den säkrare delen höjs till 80 och den osäkrare delen sänks till 60 kilometer i timman.
- Det är där 60 procent av alla dödsolyckor inträffar. Totalt innebär detta en sänkning av medelhastigheten på vägarna och antalet dödade i trafiken kan minskas med 50 - 100 personer per år.
Enligt Björn Eriksson finns det tre faktorer som påverkar trafiksäkerheten.
- Det är farten, att man kör nykter och att man använder säkerhetsutrustning som säkerhetsbälte.
Inga pekpinnar
Björn Eriksson väljer att presentera sitt förslag i en debattartikel i DN två dagar innan infrastrukturminister Ulrica Messing lägger fram en ny trafiksäkerhetsproposition.
- Det är få frågor som engagerar folk så mycket som den här, säger han. Och jag har en stark känsla av att jag har folkopinionen med mig. Jag känner också stöd inom NTF-familjen, därför tänker jag fortsätta driva den här frågan. Jag har varit NTF-ordförande i elva år, jag vet att det inte hjälper med pekpinnar.
Björn Eriksson ringer upp Folkbladet från sin mobil när han sitter i bilen.
- Jag kör på motorvägen och jag kör i 110, säger han.
Det har han inte alltid gjort.
- Visst jag har själv åkt fast för fortkörning, jag är ingen ängel. Det finns två typer av fartsyndare, de som aldrig bryr sig om några fartgränser och de som kör tio procent för fort. Alla vet ju att 110 bara är ett skyltvärde och att det egentligen betyder att man kan köra 120. Då är det också bättre att man får köra 120 på motorvägar och lite saktare på de farligare vägarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!