Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

F 13 först att utbilda på "världens vackraste plan"

I mars 1960 började utbildningen på det nya flygplanet J 35 Draken på Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping.
Det betyder att det nu är 50 år sedan Draken, av många ansett som ett av världens vackraste flygplan, introducerades i svenska flygvapnet.

Drakenpiloter anno 1960, uppställda på Andra divisionen F13 Bråvalla, framför sina flygplan. Från vänster: Lennart Nordh (bakre ledet), Arne Ewertsson, Gunnar Lund, Sture Hermann, Pelle Fogde, Dag Hemberg, Sten Axelsson och Stellan "Skräcken" Olsson.  Foto: Bo Dahlin

Drakenpiloter anno 1960, uppställda på Andra divisionen F13 Bråvalla, framför sina flygplan. Från vänster: Lennart Nordh (bakre ledet), Arne Ewertsson, Gunnar Lund, Sture Hermann, Pelle Fogde, Dag Hemberg, Sten Axelsson och Stellan "Skräcken" Olsson. Foto: Bo Dahlin

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2010-03-19 05:20

Draken, som var det första flygplanet i Sverige som konstruerades för överljudsfart, växte fram under början på femtiotalet.

Det provflögs för första gången 1955 och bröt igenom ljudvallen för första gången i januari året därpå. J 29 Tunnan och A 32 Lansen hade innan flugit i överljudsfart, fast då i samband med att flygplanen dök.

Först i mach 2
Den 15 januari 1956 blev Draken det första svenska flygplan som flög dubbla ljudhastigheten, mach 2, under ett prov på Saab i Linköping. Den höga hastigheten ansågs som väldigt betydelsefull för Draken, för flygplanets huvuduppgift var att snabbt komma upp på hög höjd för att möta ryska bombflygplan. Något som under kalla krigets dagar sågs som ett reellt hot mot Sverige.

För att få så bra flygförmåga som möjligt i både över- och underljudsfart föreslog Drakens chefskonstruktör Erik Bratt att flygplanet skulle få dubbla deltavingar, och därmed föddes Drakens karakteristiska utseende.

Erik Bratt som avled så sent som i februari i år, 94 år gammal, blev en av Saabs mest mytomspunna konstruktörer.

Först på F 13
1960 började Draken levereras ut på förband och premiären skedde på andra divisionen på F 13 i Norrköping. Markomskolningen började under mars och divisionen började flyga senare under våren. En av åtta piloter som valts ut till den första gruppen var Lennart Nordh, idag 75 år gammal och fortfarande medlem i F 13:s Kamratförening.

Han hade börjat på F 13 1955 och flög då J 29 Tunnan.

- Så fort man satte sig i Draken kände man att det var ett flygplan med mycket kraft och hög fartprestanda, minns Lennart Nordh. Hon var behaglig att flyga men man fick lära sig att flyga på ett nytt sätt, för om anfallsvinkeln blev för hög fanns det alltid risk för superstall då flygplanet bara föll okontrollerat genom luften.

Förutom de tekniska framgångarna blev Draken också en försäljningsframgång och det militära Saab-flygplan som, innan Gripen slog rekordet, hade flest antal exportkunder.

Totalt tillverkades 615 exemplar som flögs i Sverige, Finland, Danmark, Österrike och faktiskt av några privata bolag i USA. Några av dessa Draken, som köptes från det danska flygvapnet, flyger till och med fortfarande i USA. Man kan då och då se dem i flygfilmer från Hollywood, oftast som "mystisk fiende".

En Drake kvar
De sista Draken som flög i militärt bruk var i Österrike, som ställde av sina flygplan så sent som på hösten 2005. I svenska flygvapnet togs Draken ur tjänst 1998 och sist ut var F 10 i Ängelholm.

En flygande Draken finns kvar i Sverige. Den kommer att deltaga den 13 juni då Försvarsmakten har sin stora flygdag på Malmen utanför Linköping.

I år firas Svenskt Flyg 100 år med olika aktiviteter runt om i landet. Det var i juni 1910 som "flygbaronen" Carl Cederström tilldelades den första pilotlicensen i Sverige då han återvände hem efter sin utbildning på Louis Blériot flygskola i Frankrike. Några månader senare flög också det första svenskbyggda flygplanen, Nyrop 1, som tillverkats av AB Nyrop & Ask i Landskrona.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om