– Gissa om jag kände mig lurad, när jag hämtade ut nyckeln till vårt första pass i gymnastiksalen och sedan upptäckte att den inte passade i låset. Då undrar man ju hur kommunen, som hyr ut lokalen, behandlar sina hyresgäster, säger hon.
Så här svarar uthyraren Anette Lehtinen på Norrköpings kommuns kultur och fritidskontor:
– Det är bara att beklaga det hela. Och dessvärre har det visat sig vara flera misstag och missförstånd, som ledde till den här tråkiga situationen.
Men gymnastiksalen skulle väl ha varit klar i måndags?
– Ja, så var det sagt från början. Men tydligen var det så att byggjobbarna inte hann klart med renoveringen till i måndags, men det var något som inte nådde fram till oss som hyr ut lokalen. För i så fall skulle vi givetvis meddelat våra hyresgäster direkt.
– Misstag nummer två är att låsen till gymnastiksalen bytts ut i samband med renoveringen, så numera låser man upp med så kallade taggar och inte nycklar och den informationen hade inte heller nått ut till våra hyresgäster, vilket det givetvis borde ha gjort.
Vad händer nu?
– Enligt våra nya uppgifter är gymnastiksalen nu klar att använda från och med måndag och våra hyresgäster, olika föreningar och företag, kan nu hämta de nya taggarna på vårt kontor på Trädgårdsgatan. Men givetvis kommer vi att göra avdrag på hyreskostnaden för alla, som drabbades av inställda gympapass den här veckan.