Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolan där man lär för livet

Råsslaskolan lär för livet. Och om livet. Som första skola i Norrköping har man infört ämnet livskunskap på schemat.
- Här lär man sig att våga prata om känslor, säger Johan Bengtsson i klass 9B2. Och man inser att andra har likadana problem som man själv.

Eleverna hälsar artigt på varandra och säger sitt namn. De byter namn med varandra och håller på att handhälsa tills de får tillbaka sitt eget namn.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Eleverna hälsar artigt på varandra och säger sitt namn. De byter namn med varandra och håller på att handhälsa tills de får tillbaka sitt eget namn. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

KROKEK2004-10-06 06:00
Främst handlar det här ämnet om att stärka självkänslan hos tonåringarna. Att få dem att se positivt både på sig själva och på andra.
- Här får eleverna tid att reflektera och de blir lyssnade på, säger Carina Göransson Gustafsson, som undervisar alla högstadielever på Råsslaskolan i livskunskap.
De diskuterar koderna för vänskap, solidaritet och sammanhållning. Och övar upp sin förmåga till empati och inlevelse.
- Genom samtalet går det att utveckla den sociala och emotionella förmågan hos eleverna, säger Carina Göransson Gustafsson, som fick kämpa hårt innan ämnet blev schemalagt.
Nu står livskunskap på schemat för andra året i rad och det är inte längre någon som ifrågasätter betydelsen av ett ämne som handlar om livet självt. En halvtimma varje vecka får eleverna diskutera relationer, känslor, etik och moral. Tiden har tagits från alla andra ämnen.
Livskunskap är obligatoriskt, men eleverna får inte betyg.
- Man kan kalla det för ett förstärkningsämne, säger Carina Göransson Gustafsson. Ibland styr vi upp det med teman. Andra gånger diskuterar vi saker som hänt. Både i skolan och i landet eller världen. Vi diskuterade till exempel etik och moral, straff, lag och rätt när Anna Lindh mördats.

Mingelövning
Folkbladet får vara med på en lektion i klass 9B2. Eleverna kommer in i salen och sätter sig på pallar i en ring. Det går förvånansvärt lugnt och städat till.
- Vi börjar med mingelövning, säger Carina.
Eleverna får gå runt och handhälsa på varandra och säga sitt namn. Sedan byter de namn med varandra tills de får tillbaka sitt namn.
När alla satt sig på sin pall igen är det dags för en ny övning. Carina börjar en mening och eleverna får avsluta den.
- Säg det första som faller er in.
Det blir mycket skratt under den här övningen.

Åsiktsövning
- Nu är det dags att ha en åsikt, säger Carina.
Förra veckan var eleverna på FLICKA-dagen. Där såg de filmen Hip hip Hora. Dagens lektion ska knyta an till både FLICKA-projektet och filmen.
Carina kommer med ett påstående. Den som har en avvikande åsikt ska sitta kvar och den som håller med ska flytta sig. En tom pall ställs in i ringen.
- Kläder kan ge självförtroende, säger Carina och några flyttar på sig.
Påståendet "det är viktigt att få respekt i en grupp" får ganska många att flytta på sig. Och de allra flesta flyttar på sig när Carina påstår "kärlek innehåller respekt". Däremot får "de som dricker mycket får respekt" alla att sitta kvar.
Helt plötsligt har övningen övergått till en diskussion om respekt och självförtroende. Och om skillnaden mellan tjejer och killar.
- Har killar och tjejer lika stort behov av ömhet? frågar Carina.
- Ja, svarar en kille. Men alla killar törs nog inte visa det.
Eleverna öppnar sig och diskuterar utan att vara generade.
- Alla vet att det som sägs i det här rummet också stannar i det här rummet, säger Carina. Här gäller tystnadsplikt.

Hittar likheter
Det märks att livskunskap är ett ämne som engagerar eleverna.
- Man lär känna folket i klassen på de här lektionerna, säger Johan Bengtsson. Och man kommer på att man har många likheter med varandra.
- Det är ett kul ämne, säger Harald Wärner. Vi får lära oss att lyssna på vad andra tycker och säger.
Det är killarna som pratar mest, trots att de ämnen som tas upp av tradition betraktas som mjuka och kvinnliga.
- Tjejerna är kanske lite blygare, säger Nono Somsong. Men det är kul att sitta så här med klassen och prata om viktiga saker.
Livskunskap handlar också om att alla ska få ta plats.
- I den här klassen går det dubbelt så många killar som tjejer, säger Carina Göransson Gustafsson. Men jag försöker se till att tjejerna pratar lika mycket som killarna. Ofta har de något att säga, men de räcker inte upp handen.
Carina Göransson Gustafsson undervisar även i idrott.
- Men jag tycker livskunskap är viktigare än idrott, säger hon. Båda handlar om hälsa, men livskunskap är själva grunden som allt bygger på. Mår man inte bra i själen tar man inte till sig någon annan undervisning heller. Livskunskap är precis som det låter, kunskap om livet för hela livet. Inget kan vara viktigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!