Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sabotage mot tåg kan sluta i katastrof

Efter söndagens två sabotage mot järnvägsspåret norr om Krokek, har Banverket satt in flera åtgärder: - Vi gör alltid en polisanmälan i såna här fall. Dessutom ökar vi alltid bevakningen av den plats där sabotaget ägde rum och vi sänker också hastighetsnivån för tågen när de passerar den drabbade platsen, säger Claudio Skubla på Banverkets presstjänst i Stockholm.

KROKEK2007-10-23 20:10

Efter söndagens två sabotage mot järnvägsspåret norr om Krokek, har Banverket satt in flera åtgärder:
- Vi gör alltid en polisanmälan i såna här fall. Dessutom ökar vi alltid bevakningen av den plats där sabotaget ägde rum och vi sänker också hastighetsnivån för tågen när de passerar den drabbade platsen, säger Claudio Skubla på Banverkets presstjänst i Stockholm.
 

 - Vi ser givetvis mycket allvarligt på sabotagen mot järnvägsspåret norr om Krokek i helgen, där man i två olika omgångar lagt upp ungbjörkar direkt på spåren.
Hur farligt är det med träd på spåret?
- I det här fallet var det ungbjörkar och då är det ingen större risk att ett tåg spårar ur av så små träd, men däremot ställdes träden så högt att de slog sönder lokförarens fönsterruta i ett av de två tåg som blev utsatta för sabotagen.
- Däremot är det alltid farligt för privatpersoner att vistas på och nära spåren, eftersom man kan skadas allvarligt av de 16.000 volt som finns i elledningarna. Tyvärr händer det då och då att människor, som befinner sig olovligt på spåren, skadas av den här strömmen och ofta är det yngre människor.

Sällan sabotage
- Dessutom tror många att man hör tåget på långt håll och därför lätt kan sätta sig i säkerhet innan tåget kommer fram. Men dagens snabbaste tåg kommer i uppåt 200 km/timmen och är ljudlösa och då är det inte lätt att hinna undan. Dessutom tar det 2,5 kilometer att stanna ett sånt tåg från maxfart.
Lokföraren Per-Arne Kardell åkte den drabbade sträckan utanför Krokek i går och sa så här:
- Som tur är så är det väldigt sällan som det läggs upp träd på spåret eller andra former av sabotage. Men varje gång det sker är det förstås väldigt allvarligt och det kan få svåra följder om det vill sig illa.
Är du rädd någon gång när du kör tåg genom Kolmården?
- Nej ,jag känner mig aldrig rädd. Det är väldigt sällan det sker någon sorts sabotage längs järnvägssträckorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om