Och då förstås under högsäsongen för Kolmårdens djurpark, mitt i sommaren, med bristande framkomlighet för trafiken genom Krokek, vilket drabbar såväl de boende, som bil- och kollektivtrafiken.
– Vi hade förstås hoppats på att få läsa om konkreta åtgärder i Trafikverkets slutrapport som kommit nu, men av det ser man ingenting i slutrapporten, konstaterar Margaretha Ericsson, från föreningen Kolmårdsnytt.
Vad hade ni hoppats på för åtgärder?
– Vi har haft förslag om se över hastighetsgränserna, ordna särskilt busskörfält, planskida korsningar och kolla på möjligheter till förbifarter.
– Men slutrapporten från Trafikverket visar sig vara helt harmlös, säger hon med stor besvikelse i rösten.
Hittar du ingen konkret åtgärd i slutrapporten?
– Nej, det finns inga uppgifter om konkreta åtgärder som man tänker vidta, utan det slutrapporten innehåller är några punkter om vad det tänker jobba med framöver, men inga åtgärder de tänker ta tag i direkt.
– Med tanke på att vi suttit i så många dialogmöten med Trafikverket, så känns det väldigt tråkigt att slutrapporten inte innehåller någonting konkret i förbättringssyfte.
Men det står i rapporten att man har som målsättning att ordna god framkomlighet för kollektivtrafik, acceptabel framkomlighet för bilar, men det får inte ske på bekostnad av framkomlighet för gång- och cykeltrafik.
– Ja, men det är ju sådant vi pratat om hela tiden och nu vill vi ju se åtgärder förverkligas i verkligheten, men den här slutrapporten från Trafikverket ger inget hopp för någon förbättring över huvudtaget, menar Margaretha Ericsson.
Så här svarar Tina Melin, projektledare på Trafikverket:
– En slutrapport är enbart en avslutning på den här första delen av processen, angående förbättringar i Krokek.
– Nu fortsätter planeringsprocessen efter den utredning som jag gjort, så nu tar nästa steg vid i åtgärdsplaneringen.
Så slutrapporten är inte slutet på projektet?
– Nej, nej, min slutrapport är bara början på det här projektet. Nu hamnar ärendet hos åtgärdsgruppen hos oss på Trafikverket, för framtida samhällsplanering inklusive trafikmiljöer.
– Man har redan beslutat gå vidare med de åtgärder, som jag har rekommenderat och som finns med i den här första studien.
När kan man hoppas på konkreta förbättringar i Krokek?
– Mindre förbättringar kan bli aktuella inom en snar framtid medan lite större förändringar kommer att ta lite tid. Här är ju också Norrköpings kommun, Kolmårdens djurpark och Region Östergötland med i planeringen.