Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Avskaffades enligt EU 2011"

Ideal of Sweden måste ändra sin information kring bland annat ångerrätt och reklamation. Det menar Konsumentverket (KO).

Ideal of Sweden måste ändra på hemsidan.

Ideal of Sweden måste ändra på hemsidan.

Foto: Mikael Strand

KONSUMENTVERKET2018-12-16 10:00

KO har genom en tillsyn uppmärksammat brister när det kommer till hur Ideal of Sweden beskriver viss information på in webbsida angående ångerrätt, reklamation och information om alternativ tvistlösningsnämnd.

Bland annat står att produkten ska vara i "väsentligen oförändrat skick" för att företaget ska återbetala varor. Detta ska enligt KO ha avskaffats 2011 till följd av att EU:s konsumentsrättsdirektiv genomfördes i svensk rätt. Enligt KO:s granskning finns inte heller information om hur konsumenten ska gå tillväga för att utnyttja sin ångerrätt. Det finns exempelvis ett standardformulär på KO:s webbplats, vilket det saknas information om på Ideal of Swedens hemsida. Det står även på webbsidan att konsumenten ska rapportera till transportören om varan skadats. Men det stämmer inte – det är säljaren som ska underrättas, enligt KO. Även tiden för denna kontakt är felaktig. Enligt konsumentköplagen har köparen två månader på sig att meddela fel, på hemsidan står det 30 dagar.

Nu har Ideal of Sweden fram till den 21 december på sig att yttra sig om KO:s granskning. Därefter tar KO ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!