Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En säsongspremiär som heter duga

"Chefsdirigent Michael Francis höll tryggt i fallskärmen och samlade ihop det hela säkert och tryggt", skriver Folkbladets recensent Anna Sköld.

"Chefsdirigent Michael Francis höll tryggt i fallskärmen och samlade ihop det hela säkert och tryggt", skriver Folkbladets recensent Anna Sköld.

Foto: Fredrik Jonson

KONSERT2014-09-05 09:56

En säsongspremiär som heter duga gick av stapeln i torsdags kväll. Det skedde med musik hämtad både i och utanför vår invanda bekvämlighetszon. Visst känner vi oss hemma med de blå tonerna hos Gershwin och Milhauds oxe förpassad till ett tak men lite extra måste vi ändå vidga de musikaliska referensramarna. För här handlar det om vässade harmoniska frontalkrockar och rytmiska fri-åk av stora mått. Konserten präglades rakt igenom av fart och elegans med en apertif riktigt mitt-i-prick, nämligen Uvertyren till Gershwins Girl Crazy. Tung storbandsjazz i rytmiskt smäktande 30-talstongångar kickade igång smaklökarna följt av Milhauds Oxen på taket. Här fick vi vrida om det musikaliska tonminnet och stuva om i skalorna för Milhaud har ändrat på den gängse stavningen.

Det hörs, det märks och det är roligt att lyssna på en orkester som vågar kasta sig ut utan annat skyddsnät än dirigenten. Å andra sidan höll chefsdirigent Michael Francis tryggt i fallskärmen och samlade ihop det hela säkert och tryggt. Mer Gershwin blev det i avslutningsstycket An American in Paris där man med läckra dragningar och glansfull parisisk esprit knöt ihop konsertsäcken.

Kvällens solist var pianisten Andreas Boyde och honom fick vi höra i Gershwins orkesterverk Rhapsody in Blue och det hörs ju på namnet vilken färg tonerna har! Denna färg fångade Boyde upp i hela sin person när han jammade med orkestern, visserligen under kontrollerade former men ändå improviserande rapsodiskt. Det fanns musikaliska muskler i spelet - rent och klart profilerat, kraftfullt men med lätthet och hela tiden med glimten i ögat. Även som solist i Konsert för piano och blåsare av Igor Stravinsky fick Boyde nytta av sin distinkta och stundtals suggestiva spelstil. Mellansatsens barockinfluerade Largo blev en stram och vilsam platå mot de mer fysiskt flödande yttersatserna .

Norrköpings Symfoniorkester

Säsongspremiär med fransk esprit

Dirigent: Michael Francis

Solist: Andreas Boyde, piano

Musik av Gershwin, Milhaud, Stravinsky De Geerhallen, Norrköping

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om